کد خبر: 670020
تاریخ انتشار :

ترس ترامپ از بدلش/ "دسانتیس"، رئیس جمهور بعدی آمریکا می شود؟

با درخشش ران دسانتیس در انتخابات فلوریدا، حالا بسیاری از جمهوری خواهان روی او سرمایه گذاری کرده و معتقدند فرماندار فلوریدا می تواند بهتر از خود ترامپ، نقش ترامپ را برای جمهوری خواهان بازی کند.

ترس ترامپ از بدلش/ "دسانتیس"، رئیس جمهور بعدی آمریکا می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: بعد از انتخابات میان دوره ای و عدم پیروزی جمهوری خواهان در سنا، بسیاری دونالد ترامپ و ترس عمومی از بازگشت او را علت این شکست نسبی خواندند. با درخشش ران دسانتیس در انتخابات فلوریدا، حالا بسیاری از جمهوری خواهان روی او سرمایه گذاری کرده و معتقدند فرماندار فلوریدا می تواند بهتر از خود ترامپ، نقش ترامپ را برای جمهوری خواهان بازی کند.

پایگاه خبری The globe and mail در تحلیلی به ران دسانتیس و احتمال پیروزی او بر ترامپ در انتخابات درون حزبی ریاست جمهوری پرداخته است.

در زیر خلاصه ای از مقاله مفصل این پایگاه را از نظر می گذرانیم.

کپی ترامپ در مقابل ترامپ

بر اساس برخی معیارها، ران دسانتیس کپی دونالد ترامپ است. فرماندار فلوریدا با رد فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن و واکسیناسیون در طول همه گیری کرونا به یک چهره شاخص در بین جمهوری خواهان تبدیل شد. او مانند ترامپ جنگی فرهنگی را در ایالت خود به راه انداخت.

دسانتیس بحث‌های مربوط به همجنسگرایی را در مدارس ممنوع اعلام کرد. او همچنین نشان داد که مانند ترامپ دیکتاتور مسلک است و سعی کرد از قدرت دفترش برای مجازات کسانی که از او سرپیچی می کنند، استفاده کند.

پس از پیروزی قاطع دسانتیس در انتخابات اخیر در نوامبر  و شکست نامزدهای منتخب ترامپ، فرماندار فلوریدا به سرعت در حال تبدیل شدن به یک چهره اصلی در انتخابات ۲۰۲۴ است.

او حالا می تواند ترامپ را به چالش بکشد و نامزد منتخب جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 شود. جمهوری خواهان معتقدند او می‌تواند در سطح ملی همان کاری را انجام دهد که پیش از این، ترامپ هم نتوانست کامل انجام دهد. او قادر به جمع تندترین جنبه‌های ترامپیسم با ​​یک سبک سیاسی منظم‌تر و اصولی تر است.

در واقع، او جنبه های مثبت ترامپ را دارد و در عین حال، فاقد بی نظمی ترامپ و بی توجهی به جنبه های حزبی او است.

افرادی که طرفدار ترامپ بودند در چند سال گذشته شروع به جدا شدن از او و نزدیک شدن به دسانتیس کرده اند. این تغییر جبهه در انتخابات میان دوره ای به طرز چشمگیری تسریع شد.

به نظر می رسد جمهوری خواهان به توانایی ترامپ برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ و شکست بایدن شک دارند. جمهوری خواهان از باخت خسته شده اند و دوست ندارند با طناب پوسیده ترامپ به چاه بروند.

موفقیت های دسانتیس؛ فرماندار فلوریدا چگونه چهره شد؟

ران دسانتیس که بومی فلوریدا و وکیلی است که در هاروارد تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده است، پیش از پیروزی در انتخابات کنگره در سال 2012، به عنوان دادستان و مشاور حقوقی در ارتش ایالات متحده خدمت می کرد. در سال 2018، او در کنار ترامپ قرار گرفت و توانست از این طریق، فرماندار فلوریدا شود.

در ابتدای کار، سیاست های دسانتیس جوان چیزی جز تکرار سیاست ها و عقاید ترامپ نبود اما کم کم از او فاصله گرفت. او پروژه ای 3.3 میلیارد دلاری را برای حفاظت از منطقه اورگلیدز و تالاب هایش راه اندازی کرد.

او حقوق معلمان را افزایش داد و چند پروژه عمرانی را کلید زد. اما در طول همه گیری کرونا، همه چیز تغییر کرد. پس از صدور دستور قرنطینه خانگی و محدودیت اجتماعی، دسانتیس خلاف جهت حرکت کرد. او به سرعت برای بازگشایی مدارس و مشاغل فلوریدا اقدام کرد و از اجرای قانون الزامی بودن ماسک و واکسیناسیون و فاصله اجتماعی خودداری نمود.

او سپس وارد جنگی فرهنگی با دموکرات ها و طرفدارانش شد. دسانتیس از قانون حقوق والدین در آموزش حمایت کرد. این قانون توسط مخالفان با عنوان «مخالفت با همجنسگرایی» تلقی شد، چرا که طبق این قانون، صحبت در مورد گرایش جنسی و هویت جنسیتی در مدارس محدود می شد.

او در اعتراض به جو بایدن در مرز مکزیک، 48 پناهجوی ونزوئلایی را جمع آوری کرد و در مارتا واینیارد، یک جزیره لیبرال ثروتمند در ماساچوست مستقر نمود. پس از آغاز اعتراضات مربوط به قتل‌ جورج فلوید، قانونی تصویب کرد که دستگیری و ضرب و شتم تظاهرکنندگان را برای پلیس آسان‌تر می‌کرد. او متعهد شد که محدودیت های حمل سلاح را کاهش دهد تا افراد بتوانند بدون مجوز سلاح گرم حمل کنند.

فرماندار فلوریدا بارها از مخالفان خود انتقام گرفته است. او معافیت مالیاتی شرکت دیزنی را لغو کرد زیرا این شرکت مخالف قانون ضد همجنسگرایی او بود. همچنین، بعد از اینکه اندرو وارن، دادستان تمپا، گفت که اتهامات مربوط به سقط جنین را پیگیری نخواهد کرد، دسانتیس مقام او را به حالت تعلیق درآورد.

برتری و نقص دسانتیس چیست؟

همه اینها باعث شده است که دسانتیس در بین طرفداران جمهوری خواهان محبوبیت زیادی پیدا کند. با این حال، او از اعلام نظر درباره برخی موضوعات خودداری کرده است.

به عنوان مثال، فرماندار فلوریدا هیچگاه اعلام نکرد که ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات 2020 را تایید می کند یا نه؟ همچنین، او شفاف اعلام نکرده که از وضعیت واکسیناسیون یا کمک نظامی ایالات متحده به اوکراین ناراضی است یا خیر.

فلوریدا با حضور دسانتیس تبدیل به یکی از پایگاه های جمهوری خواهان شده است. در سال 2018 تعداد رای دهندگان دموکرات 300 هزار نفر بیشتر از جمهوری خواهان بود اما اکنون جمهوری خواهان 500 هزار نفر بیشتر هستند. این موفقیت تا حدی تابع مهاجرت مردم به فلوریدا در طول همه‌گیری برای فرار از محدودیت‌های سایر ایالت‌ها بوده است. حزب جمهوری خواه همچنین، در میان رای دهندگان لاتین تبار نفوذ زیادی کرده است و این امر محصول نفوذ دسانتیس به خصوص در میامی است.

اقتصاد فلوریدا در سال گذشته ششمین نرخ رشد را در بین ایالات آمریکا داشته و دولت ایالتی دسانتیس تقریباً 22 میلیارد دلار مازاد بودجه داشته است.

با این حال، برخی از شاخص ها نشان می دهد که این ایالت در برخی شاخص های اقتصادی و اجتماعی ناموفق بوده است. هزینه تحصیل برای هر دانش آموز فلوریدایی به شدت بالا است. میانگین دستمزد معلمان در سال 2021، حتی پس از افزایش حقوق تبلیغ شده دسانتیس، همچنان پایین است. فلوریدا سومین ایالت است که کمترین حقوق را به معلمان می دهد. فلوریدا در زمینه تولید ناخالص داخلی در رتبه 34 قرار دارد. همچنین، آزادی بی حد و حصر در طول پاندمی کووید به قیمت جان انسان ها تمام شد. فلوریدا بیش از 83 هزار مرگ بر اثر کرونا را ثبت کرده است.

ترامپ یا دسانتیس؛ کدام یک پیروز نهایی است؟

سوال این است که آیا عواملی که منجر به پیروزی دسانتیس در فلوریدا شدند، می توانند در مقیاس بزرگ تری تکرار شوند یا خیر؟ اولاً، بسیاری از  رای دهندگان لاتین تبار در فلوریدا کوبایی-آمریکایی هستند و آنها به شدت از دسانتیس طرفداری می کنند. این تعداد لاتین تبار در کل آمریکا وجود ندارد.

نکته نگران کننده دیگر کاریزمای کم دسانتیس نسبت به ترامپ است. دسانتیس در مناظره های انتخاباتی فلوریدا نشان داد که در بداهه گویی دچار مشکل است. مک استیپانوویچ، استراتژیست جمهوری خواه فلوریدا می گوید: دسانتیس مردی گوشه گیر  و خجالتی است... بعضی از سیاستمداران هنرمند هستند، مخاطب خود را جذب می کنند و کاریزما دارند. دونالد ترامپ که یک هنرمند است از جمله این سیاستمداران است. ران دسانتیس بر خلاف او نه یک هنرمند بلکه یک حسابدار است.

در مقابل، برخلاف زندگی شخصی عجیب و ولنگار ترامپ که ضربه زیادی به او زد، زندگی شخصی دسانتیس آرام و سالم است‌. او بیرون از محل کار، وقت خود را در خانه و با همسرش کیسی و سه فرزندشان می گذراند. علاقه اصلی او صحبت کردن درباره ورزش و به خصوص گلف است.

به نظر برخی تحلیلگران، دسانتیس ورژن به روز شده ترامپ است و باگ ها و نقص های او را ندارد. استیپانوویچ معتقد است هر دو مرد پوپولیست و خودکامه هستند. البته دسانتیس مانند ترامپ احمق نیست اما به اندازه او عوام فریب و زورگو است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها