کد خبر: 671645
تاریخ انتشار :

بالن آرزوهای ترامپ!

نقش بالن چینی در افزایش محبوبیت رئیس جمهور سابق آمریکا

نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که محبوبیت ترامپ نسبت به دیگر نامزدهای حزب جمهوریخواه از جمله دی سانتیس فرماندار ایالت فلوریدا که اصلی ترین رقیب وی محسوب می شود، درحال افزایش است. برخی تحلیلگران می گویند رئیس جمهور سابق آمریکا در حال احیای موقعیت از دست رفته خود در نظرسنجی های داخلی حزب جمهوریخواه است. اگرچه ترامپ در صورت نامزدی از سوی جمهوریخواهان،کماکان با مخالفت شدید دموکراتها، رای دهندگان مستقل و حتی برخی از جمهوریخواهان ناراضی در دوردوم و نهایی انتخابات رو به رو خواهد شد اما وجود نامزدی ناتوان مانند جوبایدن یا کامالا هریس از حزب دموکرات تا حدودی این معادله را به سود جمهوریخواهان بر هم خواهد زد.

نقش بالن چینی در افزایش محبوبیت رئیس جمهور سابق آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

یکی از دلایل افزایش نسبی محبوبیت ترامپ در نظرسنجی های داخلی جمهوریخواهان، موضع گیری صریح وی در خصوص ماجرای بالن چینی است. آمریکا می‌گوید، "دومین بالن چین" را در حریم هوایی آمریکای لاتین مشاهده کرده و در حال ارزیابی "جاسوسی" بودن آن است. چین ماهیت "جاسوسی" اولین بالن این کشور بر فراز آمریکا را رد کرده است.در حالی که رؤیت اولین بالن چین بر فراز آمریکا بهبود روابط این دو قدرت اقتصادی را به مخاطره انداخته وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد، دومین بالن چین نیز بر فراز آمریکای لاتین مشاهده شده است.پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون بدون ذکر محل دقیق مشاهده این بالن گفت: «ما گزارش‌هایی در مورد یک بالن را می‌بینیم که از آمریکای لاتین می‌گذرد. بنا بر ارزیابی ما، این یک بالن دیگر تجسسی [جاسوسی] چین است.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین که سعی دارد در رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ برای رفتن به کاخ سفید تلاش کند در "تروث سوشال"، رسانه‌ اجتماعی خود خواستار شلیک به این بالون شده است. به گفته محافل دولتی، ارتش آمریکا نیز چنین اقدامی را مد نظر خود قرار داد. اما در نهایت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم دیگری گرفت تا از خطرات ناشی از ریزش لاشه بالن جلوگیری کند.بالن اول در نهایت در سواحل کارولینای شمالی مورد اصابت نظامیان آمریکایی قرار گرفت و سقوط کرد. اما به نظر می رسد واشنگتن قدرت ریسک دائمی در قبال همه بالنهایی که از چین به این کشور فرستاده می شود را ندارد! 

در تابستان گذشته بعد از دیدار نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان این کشور از تایوان تنش‌هایی بین چین و آمریکا درگرفت. از آن پس این دو قدرت اقتصادی تلاش کردند تنش‌ها را کاهش داده و روابط خود را بهبود ببخشند.با این حال ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مدعی شد که  نباید جاه‌طلبی‌های چین در مورد تایوان را دست کم گرفت.آمریکا با برآوردهای اطلاعاتی خود تا کنون خطر بالن چین را کم تلقی کرده است. یکی از مقام‌های دولت آمریکا گفته است، تهدید ناشی از این بالن "محدود" است.کاریگ سینگلتون، کارشناس چین در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به رویترز گفته است که این نوع از بالن در زمان جنگ سرد بارها توسط شوروی و آمریکا استفاده شده است. به گفته او، این بالون را می‌توان نوعی "جاسوسی نسبتا ارزان" به حساب آورد.البته شواهد و داده های موجود نشان می دهد که نمی توان این بالن را یک ابزارساده جاسوسی به شمار آورد،خصوصا آنکه امکان مخابره داده های جاسوسی از این بالن به مراکز خاص در چین یا حتی کشورهای دیگر وجود دارد.

با همه این اوصاف، برای ترامپ اهمیتی ندارد که قابلیتهای بالن چینی درمواجهه با آمریکا چگونه قابل محاسبه و احصاءاست! رئیس جمهور سابق آمریکا صرفا به بهبود وضعیت خود در نظرسنجی های داخلی حزب جمهوریخواه پس از شکست نسبی در انتخابات مجلس سنا می اندیشد. مروری بر نتایج نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که در پی اصرار ترامپ بر شلیک به بالن چینی و شانتاژ خاص وی علیه دولت بایدن بر سر این پرونده، اوتا حدودی به هدف خود در این بازی دست یافته است.....

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها