کد خبر: 671762
تاریخ انتشار :

واکنش رسانه‌های عربی درباره سفر رئیسی به چین

رسانه های عرب زبان منطقه و جهان از سفر آیت الله رئیسی به چین بعنوان سفر بسیار مهم یک مقام عالیرتبه ایرانی در طول سالیان گذشته به پکن یاد و اعلام کردند که این سفر فصل جدیدی از همکاری های تهران و پکن را خواهد گشود و همکاری های مشترک این دو کشور و روسیه، نقشه جدیدی پیش روی غرب خواهد گذاشت.

واکنش رسانه‌های عربی درباره سفر رئیسی به چین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بخش عربی پایگاه خبری - تحلیلی «میدل ایست» امروز (چهارشنبه) با ارائه گزارشی از سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به پکن نوشت: آیت الله رئیسی بامداد دوشنبه در اولین سفر به چین پس از تصدی ریاست جمهوری ایران وارد پکن شد و این سفر، جبهه قوی‌تری را نسبت به گذشته در مقابله با تحریم‌های آمریکا که سه کشور چین، ایران و روسیه را هدف قرار داده است، شکل خواهد داد.

این پایگاه خبری اضافه کرد: سه کشور بر اساس «دشمن دشمن من، دوست من است» در مسیری عمل‌گرایانه و یکپارچه با هدف افزایش همکاری‌ها و ایجاد بلوک‌هایی برای مقابله با فشارهای آمریکا حرکت می‌کنند. در حالی که ایران و روسیه برای ایجاد زمینه‌های مالی که بتواند سیستم انتقال بین‌المللی پول (سوئیفت) را کنار بگذارد، تلاش می‌کنند، ایران سعی دارد تا با تلاش‌های دوجانبه، چین و کشورهای عضو سازمان شانگهای را در این مسیر قرار دهد.

به نوشته این پایگاه، سه کشور (روسیه، چین و ایران) ظاهراً به دنبال ترسیم نقشه مالی بین المللی به گونه‌ای هستند که ابزارهای فشار مورد استفاده واشنگتن را بشکند و امکان عبور از سیستم سوئیفت را فراهم کند. گرچه به نظر می‌رسد این مسیر طولانی و به تمهیدات بیشتری نیاز داشته باشد اما تغییرات ژئوپلیتیکی که با بحران اوکراین افزایش یافته است، طرح شکل گیری ائتلاف‌هایی را که شکل گرفته یا در حال شکل گیری هستند، تحمیل کرده است. ایران به دنبال باز کردن راه‌های بیشتر در کشورهای مخالف سلطه آمریکا برای خنثی کردن تحریم‌های غرب است و در عین حال به مذاکرات هسته‌ای غیر مستقیم با واشنگتن و احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و در نتیجه کاهش تحریم‌های اعمال شده علیه خود امیدوار است.

میدل ایست با اشاره به سخنان «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در دیدار با رئیس جمهوری ایران به نقل از وی نوشت که چین از ایران درخصوص حقوق مشروع خود حمایت و رسیدن به راه حلی سریع و مناسب برای موضوع هسته‌ای ایران را تشویق می‌کند و پکن بطور سازنده مشارکت در مذاکرات از سرگیری توافق هسته‌ای ایران را ادامه خواهد داد.

این رسانه در ادامه سند جامع مشترک راهبردی را که در سال ۲۰۲۱ به مدت ۲۵ سال بین چین و ایران امضا شد حائز اهمیت دانست و افزود که گفته شده که اجرایی شدن این سند می‌تواند تحریم‌های سنگین آمریکا علیه اقتصاد ایران را خنثی کند.

شبکه فرانس ۲۴ نیز در بخش عربی خود سفر آیت الله رئیسی به پکن را بازتاب داد و افزود: رئیس جمهوری چین در دیدار با همتای ایرانی خود که در نوع خود طی ۲۰ سال گذشته بی‌نظیر است و در آن تعدادی از وزرا به همراه هیات بزرگ اقتصادی و تجاری حضور داشتند، از همبستگی بین پکن و تهران استقبال کرد.

فرانس ۲۴ اضافه کرد: رئیس جمهوری چین در کاخ بزرگ «مردم» [ یا خلق ] که در میدان «تیان آن مین» در قلب پکن ساخته شده، از آیت الله رئیسی استقبال کرد.

این شبکه به نقل از رییس جمهوری چین اضافه کرد که در مقابله با تغییرات پیچیده کنونی جهان و تاریخ و زمان، چین و ایران کنار یکدیگر می‌ایستند و همبستگی و همکاری خود را اعلام می‌کنند.

فرانس ۲۴ افزود: ایران و چین در تلاش برای اجرایی شدن سند جامع مشترک راهبردی هستند که در سال ۲۰۲۱ امضا کردند.

این گزارش با اشاره به اینکه "موضع چین در عربستان در جمع سران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس موجب اعتراض ایران شد و تهران سفیر چین را برای ارائه پاره‌ای توضیحات به وزارت خارجه فراخواند"، افزود که رئیس جمهور چین در دیدار با آیت الله رئیسی تاکید کرد که چین از ایران در حفظ حاکمیت ملی، استقلال، تمامیت ارضی و کرامت ملی خود حمایت می‌کند.

فرانس ۲۴ اضافه کرد: رئیس جمهوری چین همچنین در این دیدار اعلام کرد که پکن از ایران برای مقاومتش در برابر یکجانبه‌گرایی حمایت می‌کند و با نیروهای خارجی که در امور داخلی ایران دخالت و امنیت و ثبات ایران را تضعیف می‌کنند، مخالف است. وی همچنین تاکید کرد که چین بدون توجه به اینکه شرایط بین المللی و منطقه‌ای چگونه تغییر خواهد کرد، بی‌وقفه برای توسعه همکاری‌های دوستانه با ایران تلاش خواهد کرد.

این شبکه ادامه داد که پکن مدت هاست که به دنبال تقویت روابط خود با تهران بوده و «شی جین پینگ» رئیس جمهور این کشور در سفری کم سابقه در سال ۲۰۱۶ به ایران، از تهران به عنوان شریک اصلی چین در خاورمیانه یاد کرد.

پایگاه خبری رای الیوم نیز نوشت: مراسم امضای اسناد همکاری و یادداشت تفاهم بین تهران و پکن با حضور روسای جمهور و وزرای ایران و چین در کنگره ملی خلق چین برگزار شد و طی آن دو کشور برای اجرای ۲۰ سند همکاری در چارچوب همکاری‌های راهبردی جامع (سند ۲۵ساله) اعلام آمادگی کردند و در این پیوند، روسای جمهور دو کشور در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات، فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین الملل، علمی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی اسناد همکاری امضا کردند.

رای الیوم افزود: سفر آیت الله رئیسی به چین با تدوین آخرین اقدامات برای اجرای سند جامع مشترک راهبردی بین تهران و پکن و در چارچوب سیاست تهران با هدف تقویت اقتصادی با تمرکز بر منطقه آسیا انجام شد.

همچنین شبکه العربیه سعودی گزارش داد که آیت الله رئیسی با هدف افزایش همکاری‌های بین تهران و پکن در سفری سه روزه به چین سفر کرد.

این شبکه خبری افزود: رئیس‌جمهوری چین پیشتر در جریان سفر خود به تهران، جمهوری اسلامی ایران را «شریک اصلی چین در خاورمیانه» دانسته بود.

العربیه اضافه کرد «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین یک روز قبل از سفر رئیس جمهور ایران به پکن در نشستی مطبوعاتی گفت که پکن به‌دنبال ایفای نقشی سازنده در تقویت وحدت و همکاری با کشورهای خاورمیانه و ارتقای امنیت و ثبات در منطقه است.

این شبکه خبری از چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران نام برد و افزود: پیش از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام)، چین از بزرگترین خریداران نفت ایران بود.

شبکه یادشده با اشاره به اینکه وزیر خارجه، وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر نفت و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران، آیت الله رئیسی را در این سفر همراهی کرده‌اند، از «علی باقری‌کنی» به عنوان مسئول ایرانی نام برد که حضور وی در هیات همراه رئیس جمهور ایران، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده ، زیرا وی مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای وین است و چین یکی از کشورهایی بود که در این مذاکرات حضور داشته است.

شبکه الجزیره قطر هم سفر آیت الله رئیسی به چین را بازتاب داد و اعلام کرد که «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین دیروز سه‌شنبه در دیدار با رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت که کشورش از ایران در حمایت از حقوق مشروعش حمایت و راه‌حلی سریع و مناسب برای موضوع هسته‌ای ایران را تشویق می‌کند.

شی جین پینگ در دیدار با رئیس جمهور ایران افزود که چین به مشارکت سازنده در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد و بر اهمیت توسعه همکاری‌های دوستانه با تهران بدون توجه به هرگونه تغییر در شرایط بین المللی و منطقه تاکید کرد.

الجزیره قطر اجرایی شدن سند ۲۵ساله بین ایران و چین را مورد توجه قرار داد و افزود: رئیس جمهور ایران پیش از عزیمت به پکن، هدف اصلی این سفر را، پیگیری اجرای سند راهبردی بین دو کشور اعلام کرده بود و در جریان این سفر، پکن و تهران ۲۰ سند همکاری در زمینه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی به ارزش حدود ۱۲ میلیارد دلار امضا کردند.

همچنین پایگاه خبری العهد لبنان، امضای اسناد همکاری بین ایران و چین را مورد توجه قرار داد و نوشت: آیت الله رئیسی، رئیس جمهور ایران و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین ۲۰ سند همکاری در زمینه‌های مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین الملل، علمی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی امضا کردند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها