کد خبر: 671884
تاریخ انتشار :

ترقی: ایران، روسیه و چین می‌توانند نظم جهانی را تغییر دهند

برنا/ حمیدرضا ترقی گفت: باتوجه به اشتراکات سیاسی، اقتصادی و امنیتی که بین ایران و چین وجود دارد، اقتضا می‌کرد که روابط ما به سمت یک روابط استراتژیک سوق پیدا کند.

ترقی: ایران، روسیه و چین می‌توانند نظم جهانی را تغییر دهند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ارتباط ایران و چین در مهم‌ترین مقطع خود قرار دارد. رئیس‌جمهور ایران به چین سفر کرده و یکی از مهم‌ترین محورهای این سفر هم رایزنی درباره چگونگی اجرای تفاهم‌نامه راهبردی 25ساله است.

حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع گفت: «باتوجه به اشتراکات سیاسی، اقتصادی و امنیتی که بین ایران و چین وجود دارد، به طور طبیعی اقتضا می‌کرد که روابط ما به سمت یک روابط استراتژیک سوق پیدا کند؛ به همین دلیل هم با ابتکار مقام معظم رهبری توافق بلندمدت 25ساله ایران و چین به به انجام رسید که حاکی از آن است که اگر ایران و چین در عرصه‌های مختلف بتوانند روابط استراتژیک را کامل کنند، تأثیر ایران، چین، روسیه و کشورهایی که با این ترکیب همراه هستند، می‌تواند جهان را به سمت نظمی نوین سوق دهند. این نظم نوین هم مبتنی بر چندجانبه‌گرایی است که کشورهایی مانند ایران، روسیه، چین و هند در آن نقس مهمی دارند. ایران، روسیه و چین می‌توانند نظم جهانی را تغییر دهند و جهان را به سمت چندجانبه‌گرایی ببرند. بنابراین روابط ایران و چین کاملا استراتژیک است».

او ادامه داد: «ما برای رشد و توسعه کشور نمی‌توانیم صرفا به سرمایه‌گذاری‌های داخلی متکی باشیم و برای اینکه رشد هشت‌درصدی را محقق کنیم تا عقب‌ماندگی‌های اقتصادی 10سال گذشته جبران شود، نیاز است که چینی‌ها در کشور سرمایه‌گذاری کنند».

این تحلیلگر مسال سیاسی همچنین بیان کرد: «بر اساس توافق 25ساله چینی‌ها حدود 400میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند این شرایط باعث می‌شود ما به رشد و اقتدار اقتصادی برسیم. چینی‌ها هم برای صدور کالاهایشان به حوزه خلیج فارس نیاز دارند و البته باعث توسعه و گسترش خط تجاری شمال و جنوب می‌شوند و سرمایه‌گذاری آنها برای کریدور شمال به جنوب بسیار مفید است که این موضوع از خواسته‌های ماست. در مجموع باتوجه به استقبال چینی‌ها از دولت آقای رئیسی آینده ارتباط ایران و چین روشن است؛ برخلاف دولت قبل که با وجود آنکه چینی‌ها در دوران تحریم‌ها مهم‌ترین خریدار نفت ایران بودند اما دولت وقت نسبت به آنها بی‌اعتنایی کرد».

ترقی در پایان گفت: «حضور چین در منطقه به معنای پر کردن جای آمریکاست که باعث می‌شود آمریکا از منطقه خارج شود. چین خلا سیاسی کشورها را پر نمی‌کند زیرا اساسا سیاستش هم اقتصادی است. به همین دلیل از سوی این کشور دغدغه‌ای سیاسی برای کشوری به وجود نمی‌آید. در مجموع هم چینی‌ها در موضوع هسته‌ای موضعی خلاف مواضع ایران نگرفتند. حالا هم یک پالایشگاه بزرگ در جنوب کشورشان ایجاد کرده‌اند که روزانه نیاز به یک میلیون بشکه نفت دارد که ما نمی‌توانیم این میزان را تأمین کنیم؛ بنابراین چینی‌ها می‌خواهد نفت مورد نیازشان را از کشورهای عربی هم تأمین کنند که این موضوع مشکلی برای ایران ایجاد نمی‌کند»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها