کد خبر: 699709
تاریخ انتشار :

تحلیل دیگران؛

نماینده اصلح مجلس باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

نماینده مردم نباید به نمایندگی به‌عنوان شغل، درآمدزایی و حفظ منافع مادی نگاه کند، بلکه باید به تعهد و سوگندی که در قبال مردم و کشورش یاد کرده است، وفادار باشد.

نماینده اصلح مجلس باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - انتخابات فرایند تصمیم گیری رسمی است که در آن مردم یا بخشی از مردم برای اداره امور عمومی خود شخص یا اشخاصی را برای مقامی رسمی به مدت معلوم با ریختن رأی به صندوق‌های انتخاباتی برمی‌گزینند، اما نکته مهم که باید به آن توجه کرد، اینکه فرد اصلح را چگونه انتخاب کنیم تا در آینده از انتخابش پشیمان نشویم.

یکی از دغدغه های مردمی که پای صندوق های رأی می روند، انتخاب نامزد با عنوان مطالبه گر در صحن مجلس و اینجاست که مردم از نامزدها برنامه می خواهند.

مطالبه‌گری مردم از نامزدهای مجلس شورای اسلامی در باب برنامه‌هایشان در راستای معضلات کشور لازم است. با توجه به معضلات جامعه و توجه به زیر ساخت ها، پیشرفت و توسعه منطقه با توجه به پیگپیری های شخص نماینده لازم است.

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی درباره ویژگی ها و شاخص های انتخاب نماینده مجلس شورای اسلامی به «راهبرد معاصر» گفت: مردم به این دلیل پای صندوق رأی حاضر می شوند تا نماینده ای را راهی مجلس شورای اسلامی کنند که از جنس خودشان باشد و مجلسی کارآمد شکل دهد تا بتواند چالش ها و مشکلات کشور را به ویژه در بخش اقتصادی حل کند.

وی افزود: مردم تمایل دارند نمایندگانی راهی مجلس شورای اسلامی کنند که حفظ امنیت و منافع ملی اولویت اصلی شان باشد، بنابراین برای تحقق این هدف در انتخاب نمایندگان اصلح باید برخی شاخص ها را جدی گرفت تا بر مبنای آن خصوصیت ها نماینده راهی مجلس شورای اسلامی شود.

کارشناس مسائل سیاسی درباره انتخاب به وسیله رأی اولی ها عنوان کرد: حضور نوجوانان در انتخابات تعیین کننده است، لذا انتظار می رود افراد شاخص نظام و با تجربه ها با جهاد تبیین آنها را به سمت انتخاب درست هدایت کنند تا اصلح ترین افراد برای نمایندگی مجلس انتخاب شوند.

کنعانی مقدم گفت: در قالب جهاد تبیین باید برای مردم شفاف شود چرا باید رأی داد و پای صندوق های رأی حاضر شد. باید به مردم گفت، رأی دادنشان روی کدام یک از موضوعات مهم کشور اثرگذار، چرا رأی دادن و انتخاب نمایندگان اصلح عامل مهمی در کاهش مشکلات فعلی است و چگونه می تواند ساختار و سپهر سیاسی کشور را به بهترین سمت هدایت کند.

کارشناس مسائل سیاسی درباره حق انتخاب نمایندگان از سوی مردم تصریح کرد: باید به مردم توضیح داد، انتخاب نمایندگان حقی است که از نظر قانون اساسی، حقوق شهروندی، تکلیف شرعی و موضوعات اجتماعی به آنها داده شده است تا با انتخاب نماینده خود در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌های نظام و پایه‌هایی که در نظام مردم سالاری دینی تعریف شده است، مشارکت بالایی داشته باشند؛ به همین دلیل مردم باید در پای صندوق های رأی حاضر شوند.

وی درباره مؤلفه های نامزد اصلح گفت: نماینده مردم باید تقوا داشته باشد؛ تقوایی که مشمول گزاره سیاسی و شرعی می شود، زیرا نماینده متقی در مسیر درست حرکت می کند و منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح نمی دهد.

کنعانی مقدم افزود: مردم باید نماینده ای انتخاب کنند که مسئولیت پذیر و متعهد به مردم و نظام باشد، یعنی به نمایندگی به عنوان محل درآمدزایی و حفظ منافع مادی نگاه نکند، بلکه به تعهد و سوگندی که در قبال مردم و کشور یاد کرده است، وفادار باشد.

کارشناس سیاسی معتقد است: مردم باید نماینده ای انتخاب کنند که متخصص باشد، یعنی در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی نقش مؤثری ایفا کند. اگر این مورد رعایت شود و نخبگان وارد مجلس شوند، مشکلات کشور حل می شود.

وی تصریح کرد: مردم باید به نمایندگانی رأی دهند که ظرفیت نمایندگی را داشته باشند، یعنی فقط پشت صندلی ننشینند و در رأی دادن برای حل مشکلات مردد نشوند، بلکه با تکیه بر دانش و توانایی های لازم امورات کشور را تعیین کنند. آنها باید در شهر و شهرستان خود حضور فعال داشته باشند، اما در نهایت به نفع کل ملت ایران در صحنه عمل حاضر شوند.

کنعانی مقدم افزود: مردم باید به نماینده شجاعی رأی دهند تا تصمیم قاطع بگیرد، اینگونه نباشد که با  تشر دشمنان و مخالفان نظام از واقعیتی که باید پیگیر باشد عقب نشینی کند و منافع و امنیت ملی را لحاظ نکند. نماینده ای می تواند نقش آفرینی درست در جایگاه خود داشته باشد که از قدرت تفکر، تحلیل و  تجزیه بسیاربالایی بهره ببرد.

وی عنوان کرد: مردم باید نماینده ای انتخاب کنند که اهل فکر علم و دانش باشد و در رأی دادن هایش به حرف دیگران استناد نکند، بلکه بر مبنای تفکر و اندیشه و آگاهی خود درباره موضوعات کشور تصمیم بگیرد.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: انتخاب نماینده متدین به این دلیل حائز اهمیت است که وقتی با امضاهای طلایی و توزیع رانت مواجه می‌شود، با حفظ تدین با فساد اقتصادی مبارزه کند و اجازه ندهد خود و اطرافیانش به چنین شبهاتی آلوده شوند.

 

منبع: راهبرد معاصر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها