کد خبر: 700690
تاریخ انتشار :

مصرف روزانه بنزین در کشور اعلام شد | فاصله عجیب با استانداردهای جهانی

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از مصرف بالای بنزین در کشور خبر داد.

مصرف روزانه بنزین در کشور اعلام شد | فاصله عجیب با استانداردهای جهانی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

طبق گزارشات، مصرف بنزین در کشور چیزی حدود ۱۱۵ میلیون لیتر روزانه است که آمار بسیار بالایی دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برای استفاده از هیدروژن در سبد سوختی کشور، باید به فکر اقتصادی شدن این پروژه باشیم، زیرا هم‌اکنون تولید هر تن هیدروژن ۴۰۰ دلار هزینه دارد.

جلیل سالاری صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۶دی‌ماه) در رویداد بین‌المللی هیدروژن با تأکید بر اینکه پالایشگاه‌های نفت کشور بالاترین مقدار هیدروژن در کشور را تولید می‌کنند، اظهار کرد: کیفی‌سازی و کمی‌سازی فرآورده‌های نفتی بر اساس استانداردهای محیط زیستی رابطه نزدیکی با تولید فناوری در حوزه هیدروژن دارد.

وی تولید کنونی هیدروژن در پالایشگاه‌ها نفت کشور را روزانه حدود ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب اعلام کرد و افزود: صنعت پالایش کشور امروز به خودکفایی حداکثری رسیده، به‌گونه‌ای که صادرات خدمات فنی و مهندسی را آغاز کرده و صدور ۱.۶ میلیون قلم کالا به پالایشگاه‌های خارجی همچون «ال‌پالیتو» ونزوئلا نمونه‌هایی از آن است.

معاون وزیر نفت با تأکید بر افزایش طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور گفت: با توجه به اینکه در مصرف دیگر سوخت‌ها همچون گاز فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داریم، نمی‌توانیم به فکر استفاده از هیدروژن باشیم.

سالاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون ناوگان خودروهای سبک و موتورسیکلت‌ها در کشور روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین، خودروهای سنگین روزانه ۶۳ میلیون لیتر گازوئیل و در نیروگاه‌های کشور روزانه ۷۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌شود، بیان کرد: باید به فکر بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون هزینه تولید هر تن هیدروژن از منابع هیدروکربوری حدود ۴۰۰ دلار است، افزود: برای استفاده از هیدروژن در سبد سوختی کشور به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل باید به فکر اقتصاد و فناوری این پروژه باشیم.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه امروز از ۲.۲ میلیون بشکه نفت پالایش‌شده در پالایشگاه‌های کشور، حدود ۶۰ میلیون لیتر نفت کوره تولید می‌شود، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و با همکاری دانشگاه‌های کشور، تلاش می‌کنیم این مقدار تولید نفت کوره طی سال‌های آینده به یک‌سوم مقدار کنونی کاهش یابد.

چندی پیش عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: میانگین مصرف بنزین در کشور روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر است که میزان تولید در ایام پیک سال جوابگوی مصرف نیست. شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ناترازی در وضعیت تولید و مصرف بنزین در کشور از ابتدای امسال در برخی از مقاطع وجود داشته است.

شریعتی گفت: از طریق تهاتر با نفت، بنزین وارد می کنیم.  این روند تا دو سه سال آینده و تا زمانی که برخی از پالایشگاه ها به بهره برداری برسند ادامه دارد. چراکه شیب افزایشی مصرف داریم و ناکارآمدی در مدیریت سوخت در کشور وجود دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با تخصیص بنزین به هر کد ملی مخالفت شد. گفت: همه مردم به حامل های انرژی در حوزه برق، گاز دسترسی دارند. الگوی مصرف در این بخش تعیین شده به طوری که ۷۵ درصد الگوی مصرف ، یارانه در نظر گرفته شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها