کد خبر: 702172
تاریخ انتشار :

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان:

قبل از توقف جنگ غزه هیچ موضوعی را درباره جبهه جنوب مطرح نمی‌کنیم

نعیم قاسم درباره آمادگی‌های مقاومت برای «روز بعد» از منظر لبنان در صورت توقف تجاوزات به غزه، خاطرنشان کرد: «بسیاری از نمایندگان مستقیم و غیرمستقیم با ما ملاقات کرده‌ و به ما گفتند اگر موضوع بازگشت شهرک نشینان شمال در سایه تداوم تجاوزات علیه غزه حل نشود، اسرائیل حملات خود را به لبنان گسترش می‌دهد.»

قبل از توقف جنگ غزه هیچ موضوعی را درباره جبهه جنوب مطرح نمی‌کنیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار لبنان توضیح داد: «پاسخ ما در دیدارهای پشت درهای بسته و علنی روشن بود: جنگ در غزه را متوقف کنید. این جنگ به طور خودکار در اینجا متوقف می‌شود، زیرا جبهه لبنان برای حمایت از غزه به عنوان هدف اصلی شروع به کار کرد. با توقف تجاوز، دیگر نیازی به این نوع حمایت نیست.»

وی بیان کرد: «بنابراین، ما در مورد مراحل دستیابی به آتش‌بس در غزه با کسی بحث نمی‌کنیم، زیرا این یک موضوع کاملاً فلسطینی است که ما جزو آن نیستیم. اما در اینجا، چیزی نیست که ما را ملزم به بحث با کسی در مورد وضعیت جنوب لبنان پس از آتش‌بس کند. موضوع جنوب سازوکارهای خاص خود را دارد و مواضع و گام‌هایی که می‌تواند ناشی از آن باشد که ما اکنون نه آنها را پیش‌بینی می‌کنیم و نه انتظارشان را داریم.»

قاسم خاطرنشان کرد: دیداری با هیئتی به سرپرستی معاون رئیس اطلاعات آلمان برگزار شد و دوری از گفت‌وگو بود که در آن هر یک از طرفین دیدگاه خود را از تحولات تجاوز به غزه و تأثیر آن بر لبنان بیان کردند. این نشست به تبادل نظر محدود شد.»

وی در خصوص وجود مطالبات اشغالگران در ارتباط با تمهیدات خاص در جبهه جنوب تاکید کرد: اسرائیل می‌تواند هر چه می‌خواهد بگوید و ما هم می‌گوییم چه می‌خواهیم و فقط آن چیزی که به آن متقاعد شده‌ایم اتفاق می‌افتد و هیچ بحثی درباره موضوع مربوط به جبهه جنوب قبل از توقف کامل تهاجم به غزه نخواهیم کرد.

او با تأکید بر اینکه «ما در بحران نیستیم و احساس نمی‌کنیم که نیازی به آماده‌سازی پاسخ برای آنچه بعداً پیش می‌آید، داشته باشیم و همچنین عجله‌ای برای اطمینان بخشیدن به کسی نداریم و کسی را نمی‌ترسانیم، گفت: «کاری را انجام می‌دهیم که به نفع کشورمان می‌دانیم و دنبال چیزی نیستیم. پس از پایان تهاجم، وقتی پرسش‌ها و داده‌ها مطرح شد، پاسخ‌هایمان را خواهیم داشت.»

وی در خصوص تهدیدات جنگی در صورت محقق نشدن این خواسته‌ها یادآور شد: از ابتدا ما روشن بودیم که ارعاب حمایت ما از غزه را متوقف نمی‌کند و منجر به عقب‌گرد در موضع ما نمی‌شود و آماده پاسخگویی به هرگونه تجاوز اسرائیل، هر چقدر هم که گسترده باشد، با رویکردی گسترده‌تر و دردناک‌تر هستیم. آنچه مسلم است این است که تهدید به جنگ و گسترش تجاوز، اعتقادات ما را نسبت به کشورمان و آرمان فلسطین تغییر نمی‌دهد.

قاسم در مورد ارزیابی خود از عملیات طوفان الاقصی چهار ماه پس از آغاز آن، گفت: «طوفان الاقصی تصمیم فلسطینی‌ بود که توسط جنبش حماس اتخاذ شد و به دلیل شدت و تأثیر لرزه‌ای آن بر موجودیت اسرائیل ایجاد کرد، متمایز است. ما نخواستیم و نمی‌خواهیم که از آن مطلع باشیم و این چیزی را در حمایت ما از آن تغییر نمی‌دهد.»

او معتقد است «مناقشه طوفان الاقصی از منظر جنگ نابودگر راه‌اندازی شده توسط دشمن اسرائیلی با حمایت آمریکا و آثار وحشیانه آن اشتباه است، درحالیکه باید قویاً از طوفان الاقصی و از عواقبی که بر دشمن وارد کرد، با رد جنگ نسل کشی مورد حمایت آمریکا و غرب دفاع کرد.

وی همچنین تاکید کرد که آینده منطقه با قبل از هفت اکتبر گذشته متفاوت خواهد بود. مقابل یک مقاومت فلسطینی پیروز و تحقق نیافتن اهداف اسرائیلی خواهیم بود. باید آینده را بر پایه آن ایجاد کرد به رغم کشتار و ویرانی که تلاش زیادی برای رسیدگی به آن می‌طلبد ما با یک نهاد اسرائیلی مواجه خواهیم بود که ضعف آن آشکار شده و نمی‌تواند روزها بدون حمایت آمریکا و غرب در همه زمینه‌ها دوام بیاورد. این دال بر آن است که موجودیت این رژیم به صورت طولانی دوام نخواهد آورد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها