کد خبر: 706969
تاریخ انتشار :

«نامه‌نیوز» گزارش می‌دهد

بایدن کمی امیدار شد

افزایش برتری دموکراتها در نظرسنجی رویترز

بایدن کمی امیدار شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - نظرسنجی مشترک رویترز/آیپسوس حکایت از افزایش 4 درصدی برتری بایدن بر ترامپ در سطح عمومی ( سراسری) دارد .به عبارت بهتر، رئیس جمهور کنونی آمریکا در سطح ملی، پس از مدتها از رئیس جمهور سابق این کشور پیشی گرفته است. این برتری 4 درصدی  در نظرسنجی رویترز/ایپسوس ، نشان دهنده روند صعودی حمایتهای عمومی از وی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو خواهد بود. اما باید در نظر داشد که  این نظرسنجی دارای حاشیه خطای 4 درصدی برای رأی دهندگان ثبت نام شده است و بسیاری از رأی دهندگان هفت ماه قبل از انتخابات 5 نوامبر هنوز رای نهایی خود را مشخص نکرده اند.

مطابق نظرسنجی مشترک رویترز/آیپسوس ، حدود 22 درصد از رای دهندگان ثبت نام شده در این نظرسنجی گفتند که نامزدی را انتخاب نکرده اند، به گزینه های شخص ثالث تمایل دارند یا ممکن است اصلا رای ندهند.بنابراین، اکنون نمی توان از برتری مطلق هیچ یک از دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 سخن به میان آورد.فراتر از آن، حتی اگر برتری بایدن در سطح سراسری( ملی) در نظرسنجی ها تثبیت شود، این به معنای پیروزی وی بر ترامپ نخواهد بود. ساختار رای گیری در آمریکا، کالچ الکترال می باشد.از این رو نظرسنجی های ایالتی به مراتب نسبت به نظرسنجی های ملی از اهمیت بیشتری برخوردار است. بر همین اساس، ممکن است نامزدی در نظرسنجی عمومی آرای بیشتری نسبت به نامزدی دیگر داشته باشد اما با استناد به گردش آرای کالج الکترال و امتیازات ایالات در سبد رای خود پیروز شود. این اتفاق در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی رخ داد :جایی که هیلاری کلینتو علی رغم برتری در آرای عمومی( با حدود 3 میلیون رای بیشتر از ترامپ)، به دلیل شکست در ایالات خاکستری مانند ویسیکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان نتوانست در سطح کالج الکترال امتیازات لازم برای ورود به کاخ سفید را به دست بیاورد و سکان هدایت تحولات آمریکا از سال 2016 تا 2020 میلادی به دست ترامپ و جمهوریخواهان افتاد. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2002 میلادی نیز ال گور، معاون بیل کلینتون توانست در آرای عمومی بر رقیب خود جرج واکر بوش غلیه پیدا کند اما در سطح الکترال، با اختلافی اندک ( که مربوط به تقلب جب بوش فرماندار وقت فلوریدا و برادر جرج واکر بوش بود)، از رقیب جمهوریخواه خود شکست خورد. بر همین مبنا، ممکن است بایدن به سومین نامزد دموکرات تبدیل شود که در آرای عمومی رقیب خود را شکست می دهد اما در نهایت کلید کاخ سفید را به رقیب خود می سپارد! 

در حالی که نظرسنجی‌های سراسری سیگنال‌های مهمی در مورد حمایت آمریکا از نامزدهای سیاسی ارائه می‌دهند، فقط تعداد انگشت شماری از ایالت‌های رقابتی معمولاً تعادل را در کالج انتخاباتی ایالات متحده تغییر می‌دهند که از جمله آنها می توان به آریزونا، نوادا، جورجیا، کارولینای شمالی، میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا اشاره کرد. در این میان، ایالات اوهایو و فلوریدا نیز معمولا آرای شناوری دارند که البته طی سالهای اخیر بیشتر به سود جمهوریخواهان به گردش در آمده است. در هر حال، باید در انتظار سرنوشت انتخابات آمریکا در ایالات مهم و خاکستری ماند. 


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها