کد خبر: 707221
تاریخ انتشار :

«نامه‌نیوز» گزارش می‌دهد

دردسر سقط جنین برای ترامپ!

چالش حقوقی جدید در ایالت آریزونا

دردسر سقط جنین برای ترامپ!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - این روزها رئیس جمهور سابق آمریکا و جمهوریخواهان با چالش حقوقی غیر قابل پیش بینی و بی سابقه ای در آریزونا و فلوریدا مواجه شده اند که البته این بار ارتباطی با شخص ترامپ ندارد! دیوان عالی آریزونا موضوع سقط جنین را در ایالتی که می‌تواند در تصمیم‌گیری برنده انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در نوامبر نقشی اساسی داشته باشد، در کانون توجه قرار داد.این امر موجب حمله شدید دموکرات‌ها شد و بسیاری از جمهوری‌خواهان را وادار کرد تا بیشتر خود را با احساسات عمومی هماهنگ کنند.

دیوان عالی این ایالت راه را برای ممنوعیت تقریباً کامل سقط جنین در قالب قانونی هموار کرده است که در سال ۱۸۶۴ که آریزونا هنو جزو قلمروهای سرزمین‌های ایالات متحده بود تصویب شده بود و بدین سان در صورتی که اقدام قانونی دیگری رخ ندهد این قانون در هفته‌های آتی اجرایی خواهد شد.به خاطر حکم دیوان عالی آمریکا در سال ۱۹۷۳ در پرونده موسوم به «رو در برابر وید» که به زنان حق سقط جنین را می‌دهد، ازاجرای این قانون به مدت تقریباً نیم‌قرن جلوگیری شده است.اما دو سال پیش دیوان عالی آمریکا آن سابقه قانونی سقط جنین را نسخ کرد. این کار باعث شد که ممنوعیت‌های قبلی مثل مورد آریزونا – که در سال ۱۹۱۲ تبدیل به یک ایالت شد – جان تازه‌ای بگیرند.

تصمیم دادگاه آریزونا به سرعت از سوی دولت جو بایدن و همچنین دموکرات‌های ایالت و فعالان مدافع حق انتخاب در سقط جنین، محکوم شد.رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «این حکم نتیجه موضع افراطی مقامات منتخب جمهوری‌خواه است که خود را ملتزم به سلب آزادی‌های زنان می‌دانند.»

گروه‌های ضد سقط جنین از این تصمیم استقبال کردند اما بسیاری از جمهوری‌خواهان از اقدام دادگاه ایالتی فاصله گرفتند که حاکی از این بود که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند اکثریت افکار عمومی – در آمریکا و در آریزونا – مدافع حق سقط جنین هستند و با ممنوعیت‌های سخت‌گیرانه درباره‌ عمل سقط جنین مخالف‌اند.حزب جمهوریخواه پیش از نسخ «حکم رو» عمدتاً با سقط جنین مخالف بود ولی حالا با پیامدهای این تصمیم دست به گریبان شده است. کری لیک، نامزد جمهوری‌خواهی که در پی کسب کرسی سنای آریزوناست، تصویری روشن از چالش‌ها و تناقضاتی را ارایه کرده است که موضوع سقط‌ جنین برای نامزدهای محافظه‌کار ایجاد می‌کند.این مجری سابق اخبار تلویزیونی در بیانیه‌ای که منتشر شد حکم دادگاه را محکوم کرد و گفت که قانون سال ۱۸۶۴ که پیش‌تر از آن حمایت کرده بود «با مردم آریزونا هماهنگ نیست». او گفت که رأی‌دهندگان آریزونا این فرصت را خواهند داشت تا درباره موضوع سقط جنین در همه‌پرسی پیش رو تصمیم بگیرند – هر چند او گفته است که با تصویب آن مخالف است.

او از کیتی هابز، فرماندار دموکرات که در سال ۲۰۲۲ او را شکست داده بود خواست که با قانون‌گذاران جمهوری‌خواه همکاری کند تا راه حلی «معقول» پیدا کنند – ولی مشخص نکرده است این همکاری مستلزم چه اقداماتی است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق هم ویدیوی کوتاهی منتشر کرد و در آن موضع در حال تغییر خود را توضیح داد که از جمله این‌که تصمیم‌گیری نهایی درباره قانونی بودن آن به هر ایالت واگذار شود.دو روز بعد ترامپ درباره حکم آریزونا گفت این بار «خیلی تند»‌ رفته‌اند.هر چند دیوان عالی آریزونا راه را برای چالش‌های قانونی بعدی باز گذاشته است، اگر ممنوعیت سال ۱۸۶۴ اجرایی شود می‌تواند به رأی‌دهندگان نشان بدهد که یکایک ایالت‌هایی که می‌خواهند سیاست سقط جنین را معین کنند باید انتظار چه چیزی را داشته باشند.دو هفته پیش، دیوان عالی فلوریدا حکم داد که ممنوعیت سقط جنین شش‌دهفته‌ای ممکن است اجرایی شود. این باعث دامن زدن به گمانه‌زنی‌هایی شد مبنی بر اینکه این ایالت بزرگ که اخیراً گرایش به سمت جمهوری‌خواهان داشته است، تبدیل به میدان نبردی کلیدی برای ریاست‌جمهوری شود.


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها