کد خبر: 661382
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با علی بیگدلی

احتمال طولانی شدن مذاکرات حتی بعد از انتخابات آمریکا

علی بیگدلی معتقد است که دو گره اصلی در مسیر توافق وجود دارد و تا این ها حل نشود، امکان احیای برجام وجود ندارد.

احتمال طولانی شدن مذاکرات حتی بعد از انتخابات آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز ، بر اساس آخرین اخبار و تحولات برجامی به نظر می‌رسد که امضای توافق و احیای برجام به این زودی‌ها محقق نشود. اغلب تحلیلگران و کارشناسان معتقد هستند که این پروسه و پیغام و پسغام‌ها بین ایران و آمریکا تا انتخابات کنگره ادامه خواهد یافت. البته برخی خوشبین هستند که با رسیدن زمستان طرف غربی انعطاف بیشتری نشان دهد و برخی هم باور دارند که این رویه حالا حالاها ادامه دارد و غرب اراده‌ای برای احیای برجام ندارد. 

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی اما نه خیلی خوشبین است و نه بدبین. او باور دارد که مذاکرات طولانی خواهد شد، حتی شاید بعد از انتخابات آمریکا نیز به نتیجه نرسیده و باز هم ادامه یابد! اما با این حال از امیدواری به احتمال احیای برجام دست نکشیده است.

او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «به نظر من دلیل اصلی تاخیراتی که پشت سر هم اتفاق می‌افتد یعنی اینکه ما با تاخیر جواب آمریکا را می‌دهیم یا آمریکا با تاخیر جواب ما را می دهد و هر کدام از دیگری ایراد می‌گیریم مثل همین که آمریکا می‌گوید نقاط منفی در پیشنهاد ایران زیاد است؛ آن است که در هر دو کشور گروه‌های صاحب نفوذی وجود دارند که اصلا با حل مساله برجام موافق نیستند.»

وی افزود: «با اظهارنظرهای پراکنده‌ای که مقامات رسمی ایران ‌و آمریکا می‌کنند؛ این موضوع کامل مشخص است. به خصوص که حوزه نفوذ لابی‌های یهودی در این زمینه موثر است. درست است که لاپید گفته این توافق به زودی انجام خواهد شد اما او می‌خواهد با این حرف در دل طرفداران خود که مخالف برجام هستند، ترس اندازد.»

بیگدلی گفت: «اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، شاید مذاکرات حتی بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا هم ادامه یابد و نیاز به این داشته باشد که بعد از انتخابات آمریکا، مذاکرات طولانی‌تری انجام شود. به نظر من تا وقتی که مذاکرات به صورت مستقیم با آمریکا صورت نگیرد، امکان رسیدن به نقطه توافق بعید است. به این خاطر که این کانون‌ها نفوذ در هر دو کشور تلاش می‌کنند تا برجام احیا نشود و یک روحیه ناامیدی در هر دو طرف ایجاد شده است.»

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی ادامه داد: «مساله دوم این است که ایران بر سر مسائل پادمانی خود را با پیشنهادهای ایران مطابقت نمی‌دهد و آژانس نیز ایران را بیشتر تحت فشار گذاشته تا امتیازات سیاسی و اقتصادی بیشتری بگیرند. آنها می‌خواهند که بازرسان آژانس به همه سایت‌های هسته‌ای ما سر بزنند و دوربین‌های خود را نصب کنند. به خصوص در آن سه سایتی که می‌گویند مشکوک است. با صحبت‌هایی که آقای اسلامی کرده، معلوم است که ما راضی نیستیم در مقابل انتظارات پادمانی نرمش بیشتری از خود نشان دهیم.»

وی همچنین گفت: «این دو موضوع خیلی اهمیت دارد. به خصوص مساله دوم که راه گریز ایران را بسته است چون آمریکا گفته که تا آژانس گزارش رسمی ندهد، توافق امضا نخواهد شد. به نظر من به همین دلیل تا کنون بحث امضای توافق به تاخیر افتاده و نیاز است که هر دو طرف انعطاف و خویشتنداری بیشتری از خود نشان دهند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها