کد خبر: 621756
تاریخ انتشار :

دست رد اصلاح‌طلبان به سینه همتی و مهرعلیزاده

جبهه اصلاحات حاضر به شنیدن برنامه‌های همتی و مهرعلیزاده نشد.

دست رد اصلاح‌طلبان به سینه همتی و مهرعلیزاده
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تقریبا یک هفته به انتخابات مانده و دو نامزد به اصلاح‌طلب در وضعیت اسف‌باری هستند. چالش دلسردی سرمایه اجتماعی از یک سو و عدم اقبال جریان سیاسی نیز از سوی دیگر. آقایان مهرعلیزاده و همتی همه تلاش خود را در روزهای اخیر کرده‌اند تا خودشان را به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان معرفی کنند . از گاه و بیگاه نام بردن از خاتمی در مناظرات گرفته تا تلاش برای ملاقات با او و رایزنی با نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان. 

هیچ یک از این‌ها اما انگار به کار نیامده است. چنانچه حسن رسولی، عضو جبهه اصلاحات دیروز آب پاکی را روی دستشان ریخت و اعلام کرد که «من و آقای بهزاد نبوی معتقد بودیم که این دو کاندیدا می‌توانند برای اعلام برنامه به نهاد اجماع‌ساز بیایند و برنامه آنها بررسی شود، اما مجمع عمومی نهاد اجماع‌ساز با رویکرد بنده و آقای نبوی مخالف بود و در نتیجه اجازه حضور به مهرعلیزاده و همتی داده نشد».

این سخن او همزمان بود با تکذیب شایعاتی که در فضای مجازی درباره حمایت خاتمی از یک نامزد خاص مطرح شده بود. 

با در نظر گرفتن زمام باقی مانده تا انتخابات نیز دیگر بعید به نظر می‌رسد که جبهه اصلاحات تغییر عقیده بدهد. حالا باید منتظر ماند و دید که کارگزاران به عنوان اصلی‌ترین حامی همتی همان طور که پیش‌تر گفته بود به تصمیم نهاد اجماع ساز تمکین کرده و در چارچاب آن حرکت می‌کند یا مثل انتخابات 98 راه خود را جدا کرده و پشتیبانی از همتی وارد میدان می‌‌شود.

شرایط فعلی اما برای اصلاح‌طلب توام با ابهاماتی است. روزنامه «شرق» امروز در گزارشی می‌نویسد: «با رویکرد نهاد اجماع‌ساز نسبت به دو نامزد اصلاح‌طلب دو پرسش مهم به وجود می‌آید: نخستین پرسش این است که چرا اصلاح‌طلبان تمایل به مشارکت فعال در انتخابات پیش‌رو ندارند و می‌خواهند نوعی مشارکت غیرفعال به ‌معنای پرهیز از تحریم انتخابات، اما حمایت‌نکردن تشکیلاتی از نامزدها را در پیش بگیرند؟»

گزارش نویس شرق در پاسخ به این پرسش خود، آورده است: «به نظر می‌رسد بدنه اصلی اصلاح‌طلبان نمی‌خواهد با حمایت از نامزدهای اصلاح‌طلب موجود، هزینه یک شکست احتمالی را بپذیرد و خود را در موضعی ضعیف‌تر از سال‌های اخیر قرار دهد.»

دومین پرسشی که به آن اشاره شده نیز آن است که «در صورت باقی‌ماندن اکثریت اعضای نهاد اجماع‌ساز بر موضع عدم حمایت از نامزدهای موجود، حزب کارگزاران چه رویکردی را در پیش می‌گیرد؟» شرق می‌نویسد: «چند روز پیش عطریانفر در پاسخ به این پرسش گفت که «اکنون نتیجه روشنی اعلام نشده است و برخی اعضای نهاد اجماع‌ساز نظر شخصی خود را به‌عنوان نظر جمعی جبهه اصلاحات معرفی می‌کنند». این سخن عطریانفر نفیا یا اثباتا از پذیرش نظر نهاد اجماع‌ساز خبر نمی‌دهد و به‌نوعی از تلاش کارگزاران برای اقناع دیگر اصلاح‌طلبان حکایت دارد. البته پیش از گفت‌وگوی اخیر عطریانفر، علی‌محمد نمازی یکی‌ دیگر از اعضای کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی بیان کرده بود: «حزب کارگزاران سازندگی از تصمیم نهاد اجماع‌ساز پیروی می‌کند و اگر حتی نظر این تشکیلات انتخاباتی مخالف نظر کارگزاران باشد، حزب براساس تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان عمل می‌کند اما اگر نهاد اجماع‌ساز به عدم مشارکت و عدم ارائه نامزد واحد تصمیم بگیرد، در آن صورت حزب کارگزاران در شورای مرکزی خود تصمیم‌گیری می‌کند زیرا کارگزاران همیشه باور دارد نباید صحنه انتخابات را ترک کرد». این سخن نمازی روشن می‌کند که گویا کارگزاران سازندگی بنا دارد تا مرز تعیین نامزد از نظر جمعی نهاد اجماع‌ساز پیروی کند و بیش از آن یعنی عدم ارائه نامزد در دستور کار آنها نیست ولو آنکه نظر تشکیلاتی جبهه اصلاحات چنین باشد.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها