کد خبر: 651421
تاریخ انتشار :

سهام عدالت | ثبت نام سهام عدالت

این افراد زودتر سهام عدالت می‌گیرند | متقاضیان سهام عدالت گوش به زنگ باشند

کارگروهی متشکل از وزارت اقتصاد و وزارت تعاون برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت تشکیل شده و اختصاص این سهام در سال جاری، قطعی است.

این افراد زودتر سهام عدالت می‌گیرند | متقاضیان سهام عدالت گوش به زنگ باشند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که بنابر نظر دولت نهم (ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد)، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد.در اواسط دهه ۱۳۸۰ دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد که با این کار بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد. بنابر طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.در ادامه آخرین خبر از سهام عدالت را می خوانیم.

مشمولان سهام عدالت در ۲۰ گروه شناسایی شده بودند که شامل کارکنان شاغل، کمیته امداد، بهزیستی می‌شدند. در حال حاضر نیز باید استعلام صورت گیرد، اما برآوردها حدود ۵ میلیون نفر است.

همچنین  یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد، سهام عدالت دریافت نکرده‌اند، این افراد، بخشی از جاماندگان هستند و بر اساس قانون باید سهام به آن‌ها واگذار شود که این سهام با تخفیف به آنها واگذار خواهد شد. نزدیک به دو میلیون و ۳۰۰هزار از افراد تحت پوشش بهزیستی نیز، بخشی از جاماندگان سهام عدالت هستند.

چه اشخاصی در اولویت دریافت سهام عدالت هستند؟

افرادی که برای دریافت سهام در اولویت قرار می‌گیرند، حدود چهار تا پنج میلیون نفر هستند. اولویت بعدی، افرادی هستند که تحت پوشش نیستند، اما بر اساس قانون و اطلاعاتی که وضعیت دارایی، درآمد و شرایط زندگی آنها را تعریف می‌کند، با روش علمی شناسایی خواهند شد.

محمدرضا پورابراهیمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری که به موضوع «تکلیف قانونی جاماندگان سهام عدالت» اختصاص داشت، گفت: گزارش‌هایی که ما داشتیم تعداد زیادی از افرادی که مستحق دریافت سهام عدالت بودند مثل افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، رزمندگان، ایثارگران، کارگران فصلی و خیلی از افرادی که جزو مجموعه‌هایی بودند که کاملاً در اولویت واگذاری بودند این‌ها از دریافت سهام عدالت محروم شده بودند.

وی گفت: کمیسیون اقتصادی در مجلس یازدهم این را در دستور کار قرار داد و پس از بررسی و جلسات مشترک با دولت ظرفیتی را ایجاد کرد برای این که بتواند این واگذاری انجام شود.

پورابراهیمی افزود: ظرفیتش به اندازه‌ای است که ما بتوانیم با اولویت‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را چهار میلیون تا پنج میلیون در نظر بگیریم و بقیه را اضافه کنیم، سقف آن حداکثر تا ۲۰ میلیون است، ولی طبیعتاً هر چه ما به انتها نزدیک می‌شویم اولویت‌های ما کاهش پیدا می‌کند یا درصد اعطای سهام هم می‌تواند تغییر پیدا کند.

وی گفت: عدد جا ماندگانی که باید احراز شوند، آن بانک اطلاعاتی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هست عدد را احصاء کند، چون واگذاری هم بر اساس یک شرایطی است که انجام شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ما به صورت کلی گقتیم که واگذاری انجام شود، این مصوب شد، اما دولت قبل با این مخالفت کرد، مطلبش هم این بود که ما منابع لازم را برای آن نداریم و نهایتاً با تغییر دولت، نامه‌ای را بنده خدمت رییس جمهور فرستادم، درخواست کردیم که با توجه به این مصوبه کمیسیون و آمادگی برای این واگذاری در ابتدای دولت انجام شود.

پورابراهیمی گفت: آقای رییس جمهور آن را به سازمان برنامه و وزارت اقتصاد ارجاع دادند، در حین این بررسی‌هایی که ما در نیمه دوم سال گذشته داشتیم بودجه‌ای که در صحن علنی آمد، پیشنهاد سطح کلی در آنجا مطرح شد.

وی افزود: جزئیاتش در متن مصوب کمیسیون بود، اما در قانون بودجه فقط یک عبارت کلی آمد در خصوص واگذاری، تکلیف را انجام داد، به استناد این تکلیف، آن جزئیات مجموعه واگذاری در آیین نامه دولت می‌تواند مد نظر قرار بگیرد.

پورابراهیمی اضافه کرد: دولت مکلف است امسال بر اساس قانون بودجه به جا ماندگان سهام عدالت با اولویت افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و همه کسانی که مشمول دریافت سهام عدالت و واجد شرایط هستند و به هر دلیل دریافت نکردند، حتی بعضی‌ها برگه‌های سهام عدالتشان صادر شده، اما تحویلشان نشد و نهایی نشد، از این افراد هم تعداد زیادی داشتیم که در زمان بررسی، مکاتباتی با کمیسیون اقتصادی داشتند، این مجموعه در کنار بقیه موارد مثل بازنشستگان و مجموعه‌های دیگر که به این گروه اضافه می‌شوند مشمول جا ماندگان سهام عدالت خواهند بود که مشمول این قانون خواهند شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها