کد خبر: 677108
تاریخ انتشار :

مواضع سو دانی ها در نبرد ژنرال‌ها

جنگ در خارطوم و سایر شهرها سبب شده است تا سودانی ها موضع گیری متفاوت و حتی متضاد در قبال این جنگ داشته باشند.

مواضع سو  دانی ها در نبرد ژنرال‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بیش از سه هفته است که نبرد میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان در پایتخت و سایر شهرهای این کشور شروع شده اما سودانی‌ها نگاه و موضع گیری مختلفی و حتی متضادی در این خصوص دارند.

گروهی حامی یک طرف نبرد میان ارتش و نیروهای واکنش سریع هستند و در صف دشمنی با طرف مقابل ایستاده‌اند. این در حالی است که صداهایی برای توقف جنگ به گوش می‌رسد، طرفداران آتش بس با اشاره به وضعیت وخیم انسانی می‌گویند: از زمانی که جنگ در خارطوم و سایر شهرها شروع شده مشکلات مردم به شدت افزایش یافته‌ است. آنان از لحاظ امنیت جانی ، دریافت خدمات بهداشتی و تامین مواد غذایی و ... در تنگنای شدیدی قرار دارند لذا این جنگ باید هرچه سریع‌تر متوقف شود.

گروه دوم که بخش گسترده‌ای از مردم سودان را تشکیل می‌دهند حامی نیروهای مسلح هستند چراکه آن را ارتش ملی کشورشان می‌دانند. این حمایت زمانی پررنگ‌تر شد که ارتش اعلام کرد: نیروهای واکنش سریع یک گروه شورشی هستند و باید با آن قاطعانه برخورد شود. در همین حال، صداهایی به گوش می‌رسد که ارتش در چنگال عناصر اسلامگرای ( وابسته به  نظام عمرالبشیر ) است. این صداها برخاسته از اندیشه‌های سرلشکر « محمد حمدان دقلو » مشهور به « حمیدتی » فرمانده نیروهای واکنش سریع است. او بارها در رسانه‌ها گفته است ارتش تحت سیطره رهبران اسلامگراست‌.

گروه سوم هم به طور کلی مخالف جنگ و پایان دادن به بحران سیاسی  نظامی در سودان از طریق گفت‌وگوست. آنان خواستار اصلاح ساختار ارتش و ادغام گروه‌های شبه نظامی در نیروهای مسلح و تشکیل ارتش ملی هستند اما ژنرال « عبدالفتاح برهان» فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیتی سودان و طرفدارانش مخالف هرگونه گفت‌وگوی سیاسی با نیروهای واکنش سریع هستند و بر ضرورت سرکوب و بیرون راندن این نیروها از خارطوم تاکید دارند.

بیشتر طرفداران توقف جنگ (گروه سوم ) کاربران شبکه‌های اجتماعی ، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی هستند. آنان طی روزهای گذشته هشتگی به نام « نه به جنگ » در فضای مجازی راه اندازی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید

چشم‌انداز سیاسی در سودان/ تغییرات سیاسی و اجتماعی پس از نبرد ژنرال‌ها

به گزارش شبکه تلویزیونی « الجزیره » از زمانی که درگیری سودان شروع شده صدها تن از طرفداران ارتش در شهرها و ایالت‌های مختلف این کشور تظاهرات کردند اما مخالفان جنگ ضمن مخالفت با برگزاری چنین تظاهراتی گفته‌اند: اکنون وقت مناسبی برای تظاهرات و حمایت از یک طرف‌ درگیری نیست چراکه این موضوع آتش جنگ را بر افروخته تر می‌کند.

ماجراجویی بدون برنامه ریزی

یک تحلیلگر سیاسی معتقد است ورود نیروهای واکنش سریع به نبرد با ارتش سودان یک ماجراجویی بدون برنامه ریزی بود.

« احمد موسی » با اشاره به درگیری نیروهای واکنش سریع با ارتش در خارطوم و سایر شهرهای سودان گفت: نیروهای واکنش سریع نتوانستند حمایت بین‌المللی منطقه‌ای و حتی داخلی را بدست بیآورد لذا متحمل زیان شدند به ویژه اینکه بیشتر کشورهای غربی احساس کردند فرمانده نیروهای واکنش سریع می‌خواهد سیطره خودش را علاوه بر سودان بر کشورهای منطقه مثل چاد، آفریقای مرکزی و لیبی گسترش دهد. به همین دلیل،  شماری از کشورها اقدام به حمایت از ارتش کردند.

وی با بیان اینکه درگیری میان ارتش و نیروهای واکنش سریع به مهاجرت شمار قابل توجهی از مردم سودان منجر شد، اظهار داشت: این درگیر سبب ایجاد ناامنی در شهرها شد و یغماگران اموال مردم را به تاراج بردند لذا نیروهای واکنش سریع حمایت مردمی خود را از دست دادند و بخش قابل توجهی در پشت ارتش ایستادند چراکه معتقدند ارتش می‌تواند امنیت را بر کشور حاکم سازد و به آنان کمک کند به خانه و کاشانه خود باز گردند. این درحالی است که نیروهای واکنش سریع نتوانسته مردم را متقاعد سازد که نبردش علیه ارتش و عناصر نظام عمرالبشیر است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها