کد خبر: 621639
تاریخ انتشار :

گزارش نامه‌نیوز از پس‌لرزه‌های مناظره

کارمند کیست؟

مناظره انتخاباتی دیروز با حواشی و بگومگوهایی در بستر فضای مجازی همراه بود.

کارمند کیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاسی / ویژه انتخابات – دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای‌ ریاست جمهوری عصر دیروز برگزار شد و حواشی آن هنوز هم ادامه دارد. از مجادلات نامزدها در فضای مجازی گرفته تا واکنش‌های کاربران به اظهارات آقایان.

کم فروغ و بی‌حال

مناظره دیروز با همان شکل و شمایلی که از ابتدا تعیین شده بود، برگزار شد اما اعتراضات به این رویه گسترده‌تر بود. از نامزدهای انتخاباتی که این بار دیگر اصولگرایانی از جمله جلیلی هم جزء آن بودند گرفته تا سیاسیون، اهل رسانه و کاربران شبکه‌های اجتماعی؛ حرف همه این بود که با این شکل پرسش و پاسخ که نمی‌توان به افکار و دیدگاه‌های رئیس جمهور احتمالی مطلع شد. برخی حتی این رویکرد تلاشی برای تقلیل جایگاه ریاست جمهوری دانستند.

سوالات بسیار از رئیسی

انتقاد به شیوه مناظره که به قول همتی شبیه مسابقه هفته است، تنها حاشیه مطرح شده نیست. اظهارت آقایان در جلسه دیروز نیز با کلی سروصدا و واکنش همراه بود. مثلا تاکید آقای رئیسی بر اینکه پاسخگوی عملکرد خود است، با استقبال کاربران در فضای مجازی مواجه شد و دیدیم که در توییتر سوالات متعددی از ایشان پرسیده شد که قاعدتا هیچ وقت در مناظره و در قالب رسانه ملی پرسیده نخواهد شد. از جواب اما طبق انتظار خبری نیست و نخواهد هم بود.

دعوای کارمندان

پررنگ‌ترین حاشیه بعد از مناظره اما حول محور قضیه کارمند بود. رئیسی در بخشی از سخنانش دیروزش رقبای منتقد را در حد کارمندان خود دانست و این موضوع با اعتراض همتی مواجه شد. واکنش‌ها در فضای مجازی نیز گسترده بود. چنانچه رئیس قوه قضاییه برای عبور از این گفته چالش ساز ، توییت کرد: «من با افتخار یک کارمند ام!»

همتی نیز با بازنشر همین توییت، نوشت: «من هم با افتخار یک کارمند هستم، شما هم اگر واقعا کارمند بودید از این عنوان به منظور تحقیر رقیب استفاده نمی‌کردید».

واکنش آسیه باکری به رضایی

نام بردن محسن رضایی از مهدی باکری هم یک حاشیه دیگر بود. آسیه باکری در صفحه توییتر خود خطاب به این نامزد ریاست جمهوری نوشت: «آقای محسن رضایی؛ شما قبل از نام بردن از مهدی باکری، باید از خانواده شهدایی عذرخوایی کنید که فقدان فرزندشان، نتیجه اشتباهات و عملیات فریب شما در مدیریت جنگ بود. جوونهایی که عمو مهدی به معنای واقعی برادر خودش می‌دانست که نذاشت فقط جازه بابام برگرده خودش هم یکسال بعد موند و برنگشت». این توییت بیش از یازده هزار بار پسندیده و بیش از هزار بار نیز بازنشر شد. همین هم محسن رضایی را به واکنش واداشت تا در صفحه توییتر خود خطاب به وی بنویسد: «دختر عزیزم، آسیه خانم؛ توفیقات دفاع مقدس حاص مجاهدت و اخلاص سردارانی چون باکری‌ها، همت و باقری بوده است؛ تا ابد شرمنده شهدا و خانواده‌هایشان هستم. آنها در زمان دفاع مقدس شاهد واقعیت‌ها بودند و اکنون نیز زنده و ناظر بر اعمال و رفتار ما هستند. برای عاقبت به خیری‌ام دعا کن.»

انتقاد از قومیت گرایی

دیگر مساله حاشیه ساز در مناظره دیروز که البته در مناظره اول ریشه داشت. تلاش نامزدها برای جلب آرای قومیتی است. از ترکی حرف زدن‌های مناظره اول گرفته تا اشاره به آذری‌زبان و ترک زبان در مناظره دیروز. بسیاری از کاربران این رویکرد را نپسندیده و به آن انتقاد داشتند و جالب آنکه خیلی از ترک زبان نیز بر خلاف نظر و پیش‌بینی نامزدهای محترم با این حرف‌ها جلب نشده و هنوز از تردیدهای خود درباره رای دادن می‌گفتند.

اشتباه مرکز پژوهش‌های مجلس

ناگفته نماند که همین رویکرد قومیتی سبب ایجاد حاشیه‌ای دیگر شد. منظور لغزش زبانی آقای رضایی و شوخی‌هایی که به راه افتاد است. در این میان اکانت توییتری مرکز پژوهش‌های مجلس نیز از اشتباه لفظی رضایی نگذشت. این توییت به معنی استفاده از اکانت یک نهاد رسمی به سود یک نامزد انتخاباتی -زاکانی- تلقی شد و اعتراض رضایی را در جریان مناظره به دنبال داشت. البته مرکز پژوهش‌ها بعد از آن اقدام به عذرخواهی کرد و در توییتی توضیح داد که ادمین این اکانت را با کانت شخصی خود اشتباه گرفته است!

باز هم انتخابات و زنان و جوان

نگاهی به شبکه های اجتماعی و مشخصا توییتر نشان می‌دهد که برخی از جملات گفته شده در مناظره دیروز اصلا مورد پسند جامعه نبود. مثلا واکنش‌های متعددی به تلاش نامزدها برای جلب نظر زنان شد. برخی به شعاری و انتخاباتی بودن این حرف‌ها اشاره داشتند و برخی نیز از زاکانی که گفته‌های نامزدهای رقیب درباره استفاده از زنان در کابینه را به سخره گرفت؛ انتقاد می‌کردند.

خود زاکانی هم در صفحه تویتترش با هشتک مناظره، نوشت: «از کدام جوانان و زنان سخن می‌گویید؟ هر 3 دلار سرمایه گذاری در ورزش، 16 دلار در سلامت نتیجه خواهد داد. قبلا یک میلیون نفر در ورزش کشتی فعال بودند که به خاطر وضعیت اقتصادی در دولت آقای روحانی به 40 هزار نفر رسیده، برای مردم حوصله ورزش نگذاشتید چه قهرمانی همگانی!»

از دیگر حرف‌های حاشیه ساز این جلسه آن بود که آقای رئیسی قول مسکن و اشتغال دارد و در مقابل افزایش ازدواج را خواستار شد! 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها