کد خبر: 640747
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مهدی آیتی

«دولت مردمی» یک شعار است؛ باید عملکرد را دید

مهدی آیتی گفت: در دوران آقای رئیسی تنها انتظار مردم رفع مشکلات معیشتی است. کسانی که به دولت قبل انتقاد می‌کردند، به خصوص آقای رئیسی و قالیباف تا اینجای کار در قالب فعالیت در دولت و مجلس نتوانسته‌اند حتی بخشی از مشکلات معیشتی مردم را حل کنند و اقدامی در جهت توزیع عادلانه ثروت دیده نمی‌شود.

«دولت مردمی» یک شعار است؛ باید عملکرد را دید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: دولت برخلاف شعارهایی که در ابتدای کارش می‌داد هنوز از پس رفع نسبی مشکلات اقتصادی نیز برنیامده است و دولت هم گفتمان ویژه‌ای که بتواند بر اساس آن راهبرد چهارسال آینده‌اش را تدوین کند ارائه نمی‌دهد.

مهدی آیتی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «قضاوت درباره دولت آقای رئیسی هنوز زود است. به هر حال هر دولتی که روی کار می‌آید نام‌هایی بر خود می‌گذارد و این دولت برای این دولت هم نام‌هایی مانند انقلابی، جوان و فراگیر استفاده شد اما بیشتری نامی که استفاده شد دولت مردمی بود. همه این‌ها شعار است و باید دید که آیا این شعارها به واقعیت می‌پیوندد یا نه. تا اینجای کار که هنوز گفتمان خاصی از دولت دیده نشده و باید در آینده ببینیم که دولت چه می‌کند».

او ادامه داد: «بر دولت آقای هاشمی نام سازندگی گذاشته شده بود که واقعا هم از پس این نام برآمد و بیشترین پروژه‌های بزرگ عمرانی در سطح ملی مانند آب، برق، نفت، پتروشیمی و... در دوران او به ثمر رسید و حتی اقدامات عمرانی در دوره آقای هاشمی بیش از دوره آقای خاتمی بود».

این فعال سیاسی ادامه داد: «در دوران آقای رئیسی تنها انتظار مردم رفع مشکلات معیشتی است. کسانی که به دولت قبل انتقاد می‌کردند، به خصوص آقای رئیسی و قالیباف تا اینجای کار در قالب فعالیت در دولت و مجلس نتوانسته‌اند حتی بخشی از مشکلات معیشتی مردم را حل کنند و اقدامی در جهت توزیع عادلانه ثروت دیده نمی‌شود. البته دلیل مهم این موضوع نبود منابع در کشور است ما منابع درآمدی خاصی نداریم و پروژه‌های زیرساختی و عمرانی سال‌هاست که تعطیل است. مثلا برای کارهای عمرانی بودجه تخصیص داده می‌شود اما در عمل داده نمی‌شود زیرا می‌خواهند کسری بودجه را از محل بودجه فعالیت‌های عمرانی جبران کنند و اینکه شعار می‌دهند که بودجه سال 1401 بدون کسری تأمین می‌شود، شعاری بیش نیست زیرا منابعی وجود ندارد».

او درباره تأثیر سیاست خارجی بر اوضاع داخلی اظهار کرد: «مسئله این است که تا زمانی که مشکلات در حوزه سیاست خارجی حل نشود، نمی‌توان مشکلات اقتصادی داخلی را حل کرد. ما اکنون نمی‌توانیم به راحتی نفت بفروشیم. مبادلات پولی و بانکی راحت انجام نمی‌شود. نه صادرات عمده‌ای وجود دارد و نه وارداتی و عملا بخش‌های صنعت و حتی کشاورزی خوابیده است. در نتیجه باور دارم تا این لحظه نه دولت و نه مجلس نتوانسته‌اند اقدامی در جهت رفع مشکلات معیشتی مردم بردارند».

آیتی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا توانایی رفع مشکلات اقتصادی در دولت کنونی دیده می‌شود یا خیر، گفت: «مسئله این است که توانایی یا عدم توانایی دولت مسئله نیست. مسئله این است که باید مشکلات سیاست خارجی رفع شود و اگر رفع شود دیگر فرقی نمی‌کند رئیس‌جمهور آقای رئیسی باشد یا روحانی یا رئیس مجلس آقای قالیباف باشد یا لاریجانی».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها