کد خبر: 647942
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با امیررضا واعظ آشتیانی

مجلس می توانست عملکرد بهتری داشته باشد

امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که مجلس یازدهم می‌توانست بهتر عمل کند اما در مجموع نمره متوسطی به آن می‌دهد و معتقد است که در عین همسویی و تعامل با دولت به وظایف خود به خصوص در بعد نظارتی عمل کرده است.

مجلس می توانست عملکرد بهتری داشته باشد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – آخر سال که می‌شود اصولا آدم‌ها به مرور کارهای سال قبل پرداخته ، بد و خوب‌شان را ارزیابی کرده و به فکر رفع کاستی‌ها و حل مشکلات می‌افتند. در عرصه سیاست و رسانه نیز رویکرد مشابهی وجود دارد. نگاهی عملکرد یک ساله هر کدام از بخش‌های حاکمیت، این فرصت را می‌دهد که یک بار دیگر از در مطالبه‌گیری درآمده و بر خواست جامعه و لزوم توجه به آن تاکید کنید. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید به آن پرداخت هم مجلس است.  از این رو طی سلسله گفت‌وگوهایی با سیاسیون و نمایندگان سابق مجلس به ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم طی سال 1400 پرداخته‌ایم. 

یکی از این افراد امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا است که نقاط قوت مجلس را بیش از نقاط ضعف آن می‌بیند. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» در این باره گفت: «نقطه قوت اصلی مجلس این فضای آرامشی است که در آن حاکم است. اینکه از بگومگوهای سیاسی و بی‌حاصل پرهیز شده، نکته حائز اهمیتی است».

وی افزود: «نکته مثبت دیگر در عملکرد یک سال گذشته مجلس این بود که برخلاف تصور برخی که گمان می‌کردند چون قوا یکدست شده‌اند، مجلس خود را در خدمت بدون چون و چرای دولت قرار می‌دهد؛ شاهد بودیم که نمایندگان مجلس عملکرد متفاوتی داشتند و حتی درباره عملکرد وزارت بحث‌ها و نقدهای منطقی و منصفانه‌ای را مطرح کردند».

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه مجلس یازدهم از نظر تجربه نمایندگان نسبت به مجالس قبلی افت داشته است، گفت: «با وجود این نقطه ضعف دیدیم که توانستند با گفتمان‌های موجود در مجلس این خلاء را پر کنند».

او همچنین گفت: «وجه مثبت دیگر در عملکرد یکساله مجلس تعامل خوبی بود که با دولت داشتند. یعنی دیدیم که در عین حال که انتقادات را مطرح کردند، تعامل خوبی هم در جهت منافع مردم داشتند و هیچ بازی سیاسی و گروهی را در مجلس پررنگ ندیدیم».

واعظ آشتیانی در شرح نقاط ضعف مجلس نیز گفت: «درصد قابل توجهی از نمایندگان مجلس در حوزه‌های مختلف با وعده شفافیت آرا از مردم رای گرفتند و این به یک چالش در مجلس تبدیل شد که امیدواریم که با درایتی به سرانجام برسید. البته شفافیت آرا خود نقاط مثبت و منفی دارد که باید مورد ارزیابی و تحلیل قرار بگیرد».

وی به ماجرای رسیدگی به طرح صیانت در مجلس اشاره کرد و گفت: «این طرح در مجلس و کمیسیون به تصویب رسید. البته دیدیم که هیات رئیسه با اختیارات خود موضوع را رد کرد و نشان داد که نباید درباره موضوعاتی که نیاز به کار کارشناسی و بررسی دقیق دارد، شتاب‌زده عمل کرد. ضمن اینکه همگان می‌دانند که فضای مجازی در کشور ما چالش‌های بسیاری را دارد و ما در این عرصه به خاطر عدم نظارات نقاط ضعف و شلختگی داریم که باید رفع شود. برای رفع این نقصان‌ها و صیانت از این فضا اما باید راهکاری یافته شود که اشتغال‌های ایجاد شده آسیب نبیند».

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: «به نظر من مجلس در یک سال گذشته عملکرد متوسطی داشته است، اگرچه می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد و امیدواریم در دو سالی که از عمرش مانده، بهتر عمل کند». 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها