کد خبر: 659475
تاریخ انتشار :

وزیر انرژی لبنان: منتظر اجازه برای رفتن به ایران هستم

پس از گزارش‌ منابع لبنانی درباره رایزنی مقامات بیروت و تهران درباره واردات سوخت، وزیر انرژی لبنان گفت که برای رایزنی در خصوص واردات سوخت از ایران آماده است.

وزیر انرژی لبنان: منتظر اجازه برای رفتن به ایران هستم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«ولید فیاض» وزیر انرژی لبنان، چهارشنبه‌شب، به شبکه «المنار» خبر داد که منتظر پاسخ مثبت «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر این کشور تا با مقامات ایرانی درباره صادرات سوخت به لبنان رایزنی کند.

بنابر این گزارش، وزیر انرژی لبنان در این باره گفت: «ساکم را بسته‌ام و منتظر» دستور نخست‌وزیر نجیب میقاتی برای رفتن به تهران و موافقت با گرفتن سوخت ایران هستم.

المنار در ادامه به نقل از منابع خود اشاره کرد که نخست‌وزیر لبنان به صورت اولیه با واردات سوخت از ایران موافقت کرده و در انتظار تعیین‌تکلیف مسئله «ویژگی» سوخت مورد نیاز لبنان است.

پیش از این روزنامه لبنانی «الاخبار» در این باره گزارش داده بود که در دیدار اخیر نجیب میقاتی با «مجتبی امانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت دو طرف به مسئله واردات سوخت از ایران پرداخته‌اند.

الاخبار گزارش داده بود که نجیب میقاتی نوع سوخت مورد نیاز لبنان را به اطلاع سفیر ایران رسانده و در مقابل، مجتبی امانی سفیر ایران درباره سفر مقامات بیروت به تهران به منظور مذاکره پیرامون این مسئله با طرف لبنانی رایزنی کرده است.

این مسئله از آنجا شروع شد که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، چند هفته پیش، در مصاحبه با شبکه «المیادین» به اظهار داشت: « درباره نفت، مشکل از ما نیست، بلکه دولت لبنان مشکل اصلی است. من حاضرم که از ایران سوخت وارد کنم، به شرط اینکه دولت لبنان این مسئله را بپذیرد؛ اما هیچ کس در لبنان جرأت انجام این کار را ندارد؛ زیرا از تحریم‌های آمریکا علیه خانواده خود می‌ترسد. امروز ممکن است شرکتهای روسی و ایرانی آماده همکاری با لبنان باشند، ولی این جرأت در دولت وجود ندارد.»

لبنان در سال‌های گذشته به علت کشمکش‌های سیاسی و عدم توافق بر سر خرید سوخت همواره با قطعی برق و بعضا با قطعی سراسری مواجه بوده است.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، سال گذشته، در سخنرانی خود به مناسبت سالروز شهادت امام حسین (ع) پس از قطعی مکرر برق در این کشور و عدم توافق سیاستمداران برای تأمین سوخت اعلام کرد که با طرف ایرانی بر سر واردات سوخت به توافق رسیده است. حزب‌الله اعلام کرده بود که بهای سوخت وارداتی از ایران توسط تاجران لبنانی پرداخت شده است.

تنها ساعاتی پس از اعلام این خبر، «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان خبر داد تماسی تلفنی از «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت دریافت کرده است که در آن شیا به رئیس جهمور لبنان اطلاع داده دولت آمریکا تصمیم دارد از  اردن به لبنان برق وارد کند.

این اقدام آمریکا در حالی صورت گرفت که این کشور در جریان بحران یک‌ساله لبنان و‌ به‌رغم نیاز شدید این کشور به سوخت هیچگاه چنین پیشنهادی را مطرح نکرده بود.

به‌ رغم آنکه وعده دبیرکل حزب‌الله عملی شد و سوخت ایران به کشور لبنان آمد، اما پس از گذشت حدود یک سال، وعده‌‌های آمریکا درباره واردات برق و گاز به لبنان همچنان عملی نشده است.

منبع: فارس

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها