کد خبر: 671938
تاریخ انتشار :

نیکی هیلی، رقیب با همراه انتخاباتی ترامپ؟!

ابهام در رقابت درون حزبی جمهوریخواهان

ورود نیکی هیلی نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد به رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری 2024، مورد توجه برخی تحلیلگران مسائل سیاسی و انتخاباتی در این کشور قرار گرفته است. عده ای معتقدند نیکی هیلی قدرت مانور بسیار محدودی در این رقابتها خواهد داشت و در نهایت پس از شکست در رقابتهای درون حزبی، به سادگی از این معادله کنار خواهد رفت! اما عده ای دیگر می گویند نیکی هیلی در صدد معامله ای انتخاباتی با ترامپ است که مطابق آن، بازی نهایی وی در زمین رئیس جمهور سابق آمریکا تبدیل شود. به عبارت بهتر، نیکی هیلی شاید قصد داشته باشد به پل پیروزی بایدن در برابر رقبایی مانند "دی سانتیس"فرماندار فلوریدا تبدیل شود.

ابهام در رقابت درون حزبی جمهوریخواهان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

یکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد رسما از حضور خود برای رقابت‌های ریاست جمهوری سال آینده خبر داده است.او که یک جمهوری‌خواه است و پیش از حضور در کابینه دونالد ترامپ هم به علت فرمانداری ایالت کارولینای جنوبی، نام شناخته‌شده‌ای بود اکنون به عنوان نخستین رقیب جمهوری‌خواه جدی دونالد ترامپ، باید در یک سال و نیم آینده با رئیس سابق خود مبارزه کند تا در صورت کسب نامزدی حزب خود، در نوامبر سال آینده با نامزد دموکرات‌ها بر سر کلید کاخ‌سفید رقابت کند.

خانم هیلی نامزدی خود را روز سه‌شنبه - ۱۴ فوریه - با انتشار ویدیوی اعلام کرد و گفت: «من نیکی هیلی هستم و برای ریاست جمهوری نامزد می‌شوم.»

او دو سال پیش و هنگامی که پس از مدتی حضور در کابینه دونالد ترامپ از سمت خود در سازمان ملل متحد استعفاء داد، برابر دوربین‌ها گفته بود که رئیس سابق خود را برای حضور در کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ به چالش نخواهد کشید اما در ماه‌های اخیر با عقب‌نشینی از آن اظهارات گفته به دلیل مشکلات اقتصادی آمریکا و تغییرنسلی(  اشاره‌ای به سن دونالد ترامپ ۷۶ ساله) وارد کارزار شده است.

هیلی، ۵۱ ساله، اولین نفر در صف طولانی جمهوری‌خواهانی است که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده کمپین‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۴ را راه اندازی کنند. از جمله ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا که اتفاقا محل اقامت دونالد ترامپ هم همین ایالت است؛ مایک پنس معاون سابق آ ترامپ، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه دولت ترامپ، و سناتور تیم اسکات از کارولینای جنوبی از جمله آنها هستند. هیلی همزمان با انتشار ویدیوی اعلام نامزدی، در توییتر نوشته: «اکنون زمان عقب نشستن نیست، اکنون زمانی برای آمریکای قدرتمند و پرافتخار است».

بر اساس گزارش بی بی سی، او پیش‌تر از رفتار و اقدامات دونالد ترامپ در هنگام یورش هوادارنش به کنگره آمریکا در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱، انتقاد کرده بود.نیکی هیلی سومین آمریکایی هندی‌تبار در تاریخ آمریکاست که برای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری این کشور اعلام نامزدی می‌کند.او یک روز بعد از این یورش که هنوز تحقیقات درباره آن و محاکمه عاملان آن در جریان است، گفته بود: «تاریخ اعمال او {دونالد ترامپ} در روزهای بعد انتخابات {۸ نوامبر ۲۰۲۰} را سختگیرانه به قضاوت خواهد نشست».

اما این مواضع، شاید به معنای نوعی بازی تاکتیکی جهت جلوگیری از رشد آرای مخالفان جمهوریخواهان ترامپ در انتخابات درون حزبی باشد! فراموش نکنیم که اکثرجمهوریخواهان در نظرسنجی های درون حزبی، اقبالی به نیکی هیلی ندارند و حتی در برخی نظرسنجی ها، محبوبیت وی در نزد هم حزبی هایش به بالاتر از 5 درصد نرسیده است! در چنین شرایطی ورود پرسر و صدای نیکی هیلی به رقابتهای انتخاباتی را نمی توان مصداق یک بازی طبیعی دانست، خصوصا اینکه ترامپ نیز تمرکز خود را بر روی ابراز مخالفت با "دی سانتیس" گذاشته است نه "هیلی"! شاید یکی دیگر از انگیزه های نیکی هیلی ، تبدیل شدن به نخستین رئیس جمهور زن ایالات متحده آمریکا باشد. پس از شکست هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری 2016 ، برخی تحلیلگران انتخاباتی در آمریکا تاکید داشتند که می توان طی سالهای آتی، انتظار حضور یک رئیس جمهور زن را در کاخ سفید داشت.شاید برخی تصور می کردند این فرد کامالا هریس معاون بایدن است اما اکنون، زنان سیاستمدار دیگری سودای حضور در راس معادلات سیاسی و اجرایی واشنگتن را دارند. در هر حال، باید در انتظار گامهای بعدی نیکی هیلی ماند. فراتر از آن، باید دید که مواضع آشکار و پنهان دونالد ترامپ در تقابل یا تعامل ظاهری با نیکی هیلی و دیگر نامزدهای حزب جمهوریخواه چگونه تعریف و تحلیل می شود.....


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها