کد خبر: 654529
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با قاسم محبعلی

تشدید تنش‌ها به جای حل بحران‌ها

قاسم محبعلی رویکرد ایران در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قطعنامه اخیرش را منطبق با منافع ملی نمی‌داند و معتقد است که این رویه موجب تشدید تنش‌ها خواهد بود.

تشدید تنش‌ها به جای حل بحران‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، شورای حکام یک قطعنامه علیه ایران صادر کرده و وضعیت پرونده هسته‌ای و مذاکرات احیای برجام به مراتب پیچیده‌تر از قبل شده است. ایران تا سه ماه آینده وقت دارد که آژانس را درباره موارد ابهامی قانع کند و در غیر این صورت احتمالا شاهد صدور قطعنامه‌ای خواهیم بود که به اندازه قعطنامه اخیر ملایم نیست، برخی تحلیلگران معتقدند که حتی ممکن است کار به شورای امنیت برسد.

بخش قابل تامل ماجرا آن است که باتوجه به واکنش‌های ایران نسبت به قطعنامه اخیر، احتمالا فضای بین‌المللی و منطقه‌ای به نحوی تغییر خواهد کرد که نمی‌توان روی حمایت چین و روسیه هم مثل حالا حساب کرد. اگرچه گروه دیگری از کارشناسان نیز معتقدند که زبان دنیا و آژانس زبان زور است و همکاری فایده ندارد باید با قاطعیت بیشتری عملکرد و به قول بعضی‌ها از NPT هم خارج شد. 

تصمیم مقامات مسئول در ایران هم نشان می‌دهد که با نگاه دوم موافق‌تر هستند اما هنوز هم شاهد هشدارها و تاکیدات کارشناسانی هستیم که نگرانی عواقب تندرویی در قبال آژانس هستند و چاره کار را در کاهش تنش‌های فی‌مابین می‌دانند. 

 

قاسم محبعلی یکی از همین کارشناسان است. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» و در پاسخ به اینکه با توجه به قطعنامه اخیر و رویکرد ایران چه چشم‌اندازی را در مساله هسته‌ای و مذاکرات برجامی ترسیم می‌کنید؟گفت: «این بستگی به واکنش‌های طرف مقابل به اقدامات اخیر ایران نیز دارد اما به نظر می‌رسد که دوری باشد که به وخیم شدن اوضاع انجامد.»

وی با اشاره به اینکه «به نظر نمی‌رسد این گام‌های ایران راهکار و راه‌حلی برای حل و فصل مساله هسته‌ای باشد» گفت: «بر اساس قطعنامه‌ صادرشده اگر ایران و آژانس ظرف سه ماه به توافق نرسند ممکن است در جلسات بعدی شورای حکام قطعنامه‌های شدیدتری صادر شود و حتی ممکن است که در مرتبه بعدی پرونده به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده شود، اگرچه این یک تصمیم سیاسی است و به قطعیت نمی‌توان پیش‌بینی کرد.»

وی افزود: «باید دید که در شرایط موجود افزایش بحران به نفع کشور است یا اینکه به سوی حل بحران‌ها رفته و اجازه ندهیم که نیروهای تندرو در منطقه و آمریکا از وضعیت سوءاستفاده کرده و کشور را به سوی بحران‌های حاد که آثارش را مردم تحمل خواهند کرد، ببرند.»

این دیپلمات پیشین با بیان اینکه «اتخاذ رویه فعلی در ایران که احتمالا منتهی به افزایش تنش‌ها خواهد بود» گفت: «گروهی که بر این رویکرد تاکید دارند بر مسائل بین‌المللی تسلط کافی ندارند.نکته دیگر این است که این گروه خیلی به منافع مردم توجه ندارند و فکر می‌کنند که اگر پاسخ تندی بدهند، طرف مقابل خواسته‌های آنها را خواهد پذیرفت. درحالی که باید قبول کنیم حداکثر بهایی که غرب حاضر بود برای برنامه هسته‌ای ایران بدهد، همان برجام بود و نه بیشتر. یعنی برداشتن تحریم‌های پیش‌بینی‌شده در برجام حداکثری کاری بود که می‌پذیرفتند انجام دهند و هرقدر هم که ایران تندتر شود، اتفاق جدیدی نخواهد افتاد و فقط هزینه‌های ایران افزایش خواهد یافت.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها