کد خبر: 671064
تاریخ انتشار :

سایه بولسونارو بر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

مهمان ناخوانده جمهوریخواهان !

ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور سابق برزیل از آمریکا تقاضای ویزای توریستی شش ماهه کرده تا به گفته وکیلش مدتی فراغت داشته باشد. این درحالی است که نهادهای نظارتی برزیل سرگرم تحقیق پیرامون نقش او در غائله اخیر این کشور هستند.رئیس جمهور پیشین برزیل، یک ماه قبل و دو روز پیش از مراسم تحلیف رقیب انتخاباتی خودش، با ویزای دیپلماتیک به آمریکا رفت. حال با انقضای مدت یک ماهه این ویزا، مشخص شده که او قصد بازگشت ندارد و برای صدور ویزای توریستی شش ماهه تقاضا داده است.

مهمان ناخوانده جمهوریخواهان !
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

وکیل ژائیر بولسونارو به رویترز گفته است: «او می‌خواهد مدتی فراغت داشته باشد و از گشت و گذار لذت ببرد.»

به رغم تایید این خبر، وزارت خارجه ایالات متحده، تحت عنوان حفاظت از داده‌ها، پاسخی به سوالات رسانه‌ها نداده است.

بولسونارو به دلیل مواضع تندروانه و جنجالی، به "ترامپ برزیل" شهرت دارد. او که در دور دوم انتخابات به لولا داسیلوا، رقیب چپ‌گرای خود باخت، به او تبریک نگفت و بر خلاف سنت در مراسم سوگند و تحلیف داسیلوا نیز  شرکت نکرد. بولسونار دو روز مانده به پایان دوره زمامداری، به فلوریدا پرواز کرد و در یک ماه گذشته ساکن آنجا بوده است.

هشتم ژانویه، یورش هواداران او به کاخ ریاست جمهوری، ساختمان کنگره و مقر دیوان عالی برزیل، غائله‌ای جدی در این کشور به راه انداخت. آنها خیابان‌های را بستند، وسایل عمومی را تخریب کردند و حتی از ارتش خواستند در مقابله با نتیجه انتخابات، کودتای نظامی کند. نیروهای مسلح برزیل  اما در بیانیه مشترکی بر تعهد خود به اصول دموکراسی و پذیرش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند.آن غائله تحت عنوان حمله به دمکراسی در سطح جهانی محکوم شد.

دستگاه قضایی و نهادهای نظارتی برزیل هم اینک در حال بررسی نقش و مسئولیت بولسونارو در تحریک تظاهرات ضد دمکراسی هستند. او از خشونت و شورش رای دهندگانش ابراز تاسف کرده اما می‌گوید هیچ نقشی در اتقاقات یاد شده نداشته است.در فاصله‌ای که بولسونارو در خاک آمریکا بوده، شماری از سیاستمداران دمکرات آمریکایی، از جو بایدن خواسته‌اند ویزای او را باطل کند. انتظار می‌رود تقاضای او برای ویزای توریستی و شش ماه دیگر اقامت در ایالات متحده، موجی از انتقاد و اعتراض برانگیزد.برخی احتمال داده‌اند که شاید بولسونارو درخواست پناهندگی بدهد که در این صورت شرایط پیچیده‌تر خواهد شد.مهلت ویزای دیپلماتیک رئیس جمهور سابق برزیل سه‌شنبه ۳۱ ژانویه منقضی می‌شود.

اما سوال اصلی اینجاست که حضور بولسونارو در خاک آمریکا، چه تاثیری در انتخابات ریاست جمهوری 2024 خواهد داشت؟ واقعیت امر این است که در برخی ایالات آمریکامانند فلوریدا واوهایو، رای لاتین تبارهای آمریکای لاتین جهت پیروزی یا شکست یکی از دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه و کسب آرای الکترال ایالتی توسط آنها تعیین کننده است. به عنوان مثال، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و 2020 میلادی، ترامپ توانست با جلب آرای لاتین تبارها در ایالت مهم و تعیین کننده فلوریدا ( که دارای 29 رای الکترال می باشد )، پیروزی تعیین کننده ای را در این ایالات به دست آورد. با توجه به اینکه بولسونارو در اقامتگاه ترامپ در ایالت فلوریدا سکونت دارد، احتمال دارد این بار نیز لاتین تبارهای این ایالت نسبت به حمایت ترامپ از رئیس جمهور سابق برزیل دید مثبتی داشته باشند. فراموش نکنیم که بسیاری از لاتین تبارهای فلوریدا و اوهایو، نسبت به بولسونارو دید مثبتی داشته  و بالعکس، نسبت به اپوزیسیون سیاسی وی ( یعنی جریانهای چپ گرا و سوسیالیست ) دید منفی و بازدارنده ای دارند. بنابراین، اصرارترامپ بر حمایت از بولسونارو و حتی حفظ وی در فلوریدا، برای وی آورده ای انتخاباتی خواهد داشت. در این میان ، رقیب اصلی درون حزبی ترامپ( در حزب جمهوریخواه) یعنی دی سانتیس فرماندار فلوریدا نیز تلاش می کند تا درخصوص حضوربولسونارو در فلوریدا فعلا موضعی اتخاذ نکند تا مبادا مخالفت وی با این مسئله منجر به کاهش آرای انتخاباتی احتمالی وی( در صورت حضور در دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 ) در میان لاتین تبارها شود.در این میان، جوبایدن نیز موضعی مشابه دارد! او فعلا سکوت کرده است تا در آینده بتواند در خصوص اخراج بولسونارو یا موافقت با پناهندگی احتمالی وی به ایالات متحده آمریکا تصمیم نهایی خود و حزب متبوعش را اتخاذ کند. شاید کمتر کسی تصور می کرد که حضور بولسونارو در خاک آمریکا تا این اندازه برای مقامات دو حزب سنتی امریکا دردسرساز شود! 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها